SylabUZ
Course name | Selected issues in philosophy and ethics |
Course ID | 08.1-WP-AKTAS-WZFE |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historią europejskich idei filozoficznych, ze szczególnym uwzględnieniem klasycznych i nowożytnych koncepcji natury ludzkiej, zaznajomienie z najważniejszymi systemami etyki normatywnej; uświadomienie znaczenia i wpływu koncepcji filozoficznych na rozwój kultury i nauki; ukazanie roli filozoficznej i etycznej refleksji nad człowiekiem w praktyce pedagogicznej.
brak
Podstawy filozofii: filozofia jako „umiłowanie mądrości”, znaczenie filozoficznej problematyzacji rzeczywistości, główne pytania i dziedziny filozofii, filozofia wobec innych dziedzin kultury (nauka, religia, ideologia, światopogląd), filozofia a pedagogika. Działy filozofii. Zarys historii europejskich idei filozoficznych: byt (arché), zmienność, poznanie, dusza, sprawiedliwość, prawo, Bóg, piękno, dobro, zło (problem teodycei). Wybrane filozoficzne koncepcje: pytanie o cnotę etyczną (areté ) paradygmat sofistyczny i sokratejski, człowiek u Platona i Arystotelesa, Arystotelesa i Epikura wzór życia - pytanie o szczęście (eudajmonia) , średniowieczny obraz natury ludzkiej (św. Augustyn), narodziny renesansowego humanizmu, nowożytny naturalizm. Podstawy etyki: moralność, normy moralne, sankcja, sumienie, wartości, dylemat moralny, imperatyw.
Podstawowe systemy normatywne: aretologia, deontologia, aksjologia.
Wykład konwencjonalny z elementami wykładu problemowego i konwersatoryjnego z wykorzystaniem prezentacji w programie PowerPoint oraz (opcjonalnie) metod kształcenia na odległość.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady
Zaliczenie z oceną na podstawie testu wolnego wyboru z progami punktowymi. Ocenę pozytywną otrzymuje student, który uzyska 60% punktów.
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest oceną z wykładów.
1. Tatarkiewicz W., Historia filozofii, Tom1, (wydanie dowolne).
2. Gerald L. Gutek, Filozofia dla pedagogów, Gdańsk 2007.
3. Ryszard Palacz, Klasycy filozofii, (wydanie dowolne)
4. Ajdukiewicz K., Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 1983 (lub wydania nowsze).
5. Galarowicz J., Na ścieżkach prawdy, Kraków 1992.
6. Kalita Z., red., Etyka w teorii i praktyce, Wrocław 2001.
7. Powszechna Encyklopedia Filozofii, online: http://www.ptta.pl/pef (stosowne hasła).
8. Swieżawski S., Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa-Wrocław 2000.
9. Stevenson L., Haberman D.L., Dziesięć koncepcji natury ludzkiej, Wrocław 2001.
1. Bourke V., Historia etyki, Toruń 1994.
2. Etyka: zarys, Kraków 1992
3. Filozofia: podstawowe pytania, pod red. E. Martena i M. Schnädelbacha, Warszawa 1995.
4. Hołówka J., Etyka w działaniu, Warszawa 2002.
5. Moore G.E., Zasady etyki, Warszawa 1919.
6. Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, Warszawa 1998.
7. Reale G., Historia filozofii starożytnej, T. I-V, Lublin 1994 i nn.
Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 13-01-2021 13:30)