SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychology of human development throughout life - course description

General information
Course name Psychology of human development throughout life
Course ID 14.4-WP-AKTAS-PRCZ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Dorota Niewiedział
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 15 1 Credit with grade
Class 15 1 15 1 Credit with grade

Aim of the course

Rozszerzenie świadomości teoretycznej studentów w zakresie prawidłowości rozwoju psychicznego człowieka w ciągu całego życia, uwzględniając normatywne kryzysy rozwojowe w różnych aspektach. Dokonanie analizy wybranych koncepcji teoretycznych ujmujących różne konteksty rozwoju psychicznego jednostki, uwarunkowania rozwoju i prawidłowości funkcjonowania w różnych okresach życia człowieka .

Prerequisites

Wiedza z zakresu podstaw psychologii.

Scope

W prezentacji problematyki  rozwoju człowieka w różnych fazach ukazane będą wymagania i normy społeczne  warunkujące proces rozwoju psychicznego, a także wewnętrzne uwarunkowania dylematów, przed którymi staje jednostka. Analizie poddane zostaną źródła potencjalnych kryzysów oraz sposoby radzenia sobie z nimi.  Analizie podane będą teorie rozwoju człowieka - perspektywa biologiczna, behawioralna i poznawcza. Analiza zmian rozwojowych. Teorie rozwoju: fazowe (Z. Freud, J. Piaget, teorie związków z obiektem, E. Erikson), sekwencyjne (A. Maslow, teorie neopiagetowskie), cykliczne (D. Lewinson, E. Duvall, R.Havinghurst), liniowe (B. Skinner, A. Bandura), wielopłaszczyznowe (L. Wygotski, M Tyszkowa, P. Baltes). Obszary rozwojowe. Charakterystyka poszczególnych faz: od rozwoju somatycznego noworodka do starości. Charakterystyka wybranych zaburzeń rozwojowych. Teratogeny. Rola relacji społecznych w rozwoju jednostki. Płeć a rozwój.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, ćwiczenia przedmiotowe, praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, rozwiązywanie problemów praktycznych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia-na ocenę składają się wyniki osiągnięte  z odpowiedzi na zajęciach (60%), ocena ze sprawdzianu (20%) oraz ocena aktywności na zajęciach (20%).

Wykład-ocena z testu pisemnego .

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) oraz ocena z egzaminu (50%).

Recommended reading

  • Bee H., Psychologia rozwoju człowieka. Poznań 2006.

  • Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa 2011.

  • Birch A., Psychologia rozwojowa w zarysie. Warszawa 2007.

  • Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka. t.1. Warszawa 2007.

  • Harwas - Napierała B., Trempała J. (red.) , Psychologia rozwoju człowieka. t.2. Warszawa 2007.

  • Harwas - Napierała B., Trempała J. (red.) ,Psychologia rozwoju człowieka. t.3. Warszawa 2007

Further reading

  • Kaja B., Psychologia wspomagania rozwoju. Zrozumieć świat życia człowieka. Gdańsk 2011.

  • Łoś Z. Psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia, Wrocław 2010.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 17-01-2021 17:48)