SylabUZ
Course name | Psychology of human development throughout life |
Course ID | 14.4-WP-AKTAS-PRCZ |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 15 | 1 | Credit with grade |
Class | 15 | 1 | 15 | 1 | Credit with grade |
Rozszerzenie świadomości teoretycznej studentów w zakresie prawidłowości rozwoju psychicznego człowieka w ciągu całego życia, uwzględniając normatywne kryzysy rozwojowe w różnych aspektach. Dokonanie analizy wybranych koncepcji teoretycznych ujmujących różne konteksty rozwoju psychicznego jednostki, uwarunkowania rozwoju i prawidłowości funkcjonowania w różnych okresach życia człowieka .
Wiedza z zakresu podstaw psychologii.
W prezentacji problematyki rozwoju człowieka w różnych fazach ukazane będą wymagania i normy społeczne warunkujące proces rozwoju psychicznego, a także wewnętrzne uwarunkowania dylematów, przed którymi staje jednostka. Analizie poddane zostaną źródła potencjalnych kryzysów oraz sposoby radzenia sobie z nimi. Analizie podane będą teorie rozwoju człowieka - perspektywa biologiczna, behawioralna i poznawcza. Analiza zmian rozwojowych. Teorie rozwoju: fazowe (Z. Freud, J. Piaget, teorie związków z obiektem, E. Erikson), sekwencyjne (A. Maslow, teorie neopiagetowskie), cykliczne (D. Lewinson, E. Duvall, R.Havinghurst), liniowe (B. Skinner, A. Bandura), wielopłaszczyznowe (L. Wygotski, M Tyszkowa, P. Baltes). Obszary rozwojowe. Charakterystyka poszczególnych faz: od rozwoju somatycznego noworodka do starości. Charakterystyka wybranych zaburzeń rozwojowych. Teratogeny. Rola relacji społecznych w rozwoju jednostki. Płeć a rozwój.
Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, ćwiczenia przedmiotowe, praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, rozwiązywanie problemów praktycznych.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Ćwiczenia-na ocenę składają się wyniki osiągnięte z odpowiedzi na zajęciach (60%), ocena ze sprawdzianu (20%) oraz ocena aktywności na zajęciach (20%).
Wykład-ocena z testu pisemnego .
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) oraz ocena z egzaminu (50%).
Bee H., Psychologia rozwoju człowieka. Poznań 2006.
Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa 2011.
Birch A., Psychologia rozwojowa w zarysie. Warszawa 2007.
Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka. t.1. Warszawa 2007.
Harwas - Napierała B., Trempała J. (red.) , Psychologia rozwoju człowieka. t.2. Warszawa 2007.
Harwas - Napierała B., Trempała J. (red.) ,Psychologia rozwoju człowieka. t.3. Warszawa 2007
Kaja B., Psychologia wspomagania rozwoju. Zrozumieć świat życia człowieka. Gdańsk 2011.
Łoś Z. Psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia, Wrocław 2010.
Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 17-01-2021 17:48)