SylabUZ

Generate PDF for this page

Technologie informacyjne w pracy nauczyciela - course description

General information
Course name Technologie informacyjne w pracy nauczyciela
Course ID 05.9-WP-AKTAS-TI
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Jacek Jędryczkowski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

Przygotowanie do samodzielnego funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie informacyjnym, a także wykształcenie praktycznych umiejętności świadomego i sprawnego posługiwania się ICT w pracy animatora kultury / nauczyciela.

Prerequisites

Podstawowe wiadomości o komputerze i systemie operacyjnym (zakres szkoły średniej).

Scope

Technologia informacyjna a informatyka; TIK (ICT) oraz ich zakres pojęciowy; rola i miejsce TIK w społeczeństwie informacyjnym oraz w pracy psychologa; ochrona własności intelektualnej; system operacyjny; alternatywne systemy operacyjne; komputer i sieć komputerowa; urządzenia peryferyjne.

Bezpieczeństwo danych oraz systemu operacyjnego (warunki eksploatacji sprzętu; bezpieczeństwo systemu operacyjnego; ochrona danych zapisanych lokalnie oraz w sieci; szyfrowanie).

Edytor tekstu Microsoft Word lub LibreOffice Writer – formatowanie dokumentów (marginesy i orientacja strony, listy wypunktowane i numerowane, nagłówki i stopki, podział tekstu na kolumny, tworzenie i formatowanie tabel, wstawianie i formatowanie obiektów graficznych, sprawdzanie pisowni i gramatyki w dokumencie, wykorzystywanie słownika synonimów, edytor równań matematycznych; style, automatyczny spis treści, automatyczne podpisywanie rysunków i tabel, style nagłówków).

Arkusz kalkulacyjny – Microsoft Excel lub LibreOffice Calc. Tworzenie i formatowanie arkuszy danych (sortowanie, tworzenie i kopiowanie funkcji, podstawowe obliczenia, formatowanie wykresów; rejestracja makr; tworzenie formularzy). Arkusze sieciowe – import danych z wielu arkuszy, import danych z Internetu, sumy częściowe, tabela przestawna, filtrowanie, wykresy. Dokumenty Google (w tym formularze - ankiety i testy sieciowe).

Multimedia: grafika i dźwięk, film. Grafika – typy plików graficznych, konwersja. Fotografia cyfrowa, programy do edycji zdjęć, skanery i skanowanie. Dźwięk – rejestracja dźwięku z różnych źródeł, obróbka dźwięku, konwersja plików dźwiękowych. Film - nagrywanie i montaż filmów. Osadzanie multimediów w prezentacji i na stronie internetowej.

Internet: tworzenie stron WWW (CMS); aplikacje w chmurze; Dokumenty Google lub Microsoft OneDrive oraz Dropbox. Projekt witryny internetowej oraz jej wykonanie.

Teaching methods

Pokaz, demonstracja, praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: blended learning oraz e-learning), metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wiedza teoretyczna zdobywana podczas zajęć oraz samodzielnej pracy z książką oraz kursem online będzie sprawdzana z zastosowaniem testu z progami punktowymi (pytania zamknięte i otwarte). Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów. Umiejętności praktyczne, np. korzystanie z edytora tekstu, arkusza kalkulacyjnego itp. będą weryfikowane na podstawie oceny jakości prac – sprawdzian z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów. Weryfikacja kompetencji społecznych odbywa się na podstawie analizy realizowanych samodzielnie projektów (prezentacje multimedialne lub strony internetowe) z zastosowaniem progów punktowych. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.

Zaliczenie z laboratoriów: zaliczenie wszystkich podlegających ocenie testów, sprawdzianów oraz zadań i prac.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

Recommended reading

  1. Furmanek M., red., Technologie informacyjne w warsztacie pracy nauczyciela, Zielona Góra 2008.
  2. Jędryczkowski J., Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela, Zielona Góra 2008.
  3. Jędryczkowski J., Materiały online: http://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz//przedmioty.html ,
  4. Jędryczkowski J., Edukacyjny kanał YouTube: https://www.youtube.com/c/JJKursy

Further reading

  • https://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/publikacje.html
  • każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Notes

Kurs z materiałami dydaktycznymi, listami zadań oraz wymaganiami jest dostępny stronie prowadzącego: http://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz//przedmioty.html po wybraniu właściwej grupy.


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 16-01-2021 19:48)