SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Grafika komputerowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Grafika komputerowa
Kod przedmiotu 11.3-WP-AKTAS-GK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr inż. Maciej Jackowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie do samodzielnego funkcjonowania w obszarze projektowania graficznego, a także wykształcenie praktycznych umiejętności świadomego i sprawnego posługiwania się cyfrowymi technikami przetwarzania obrazu (od pomysłu i rejestracji do archiwizowania).

Wymagania wstępne

Znajomość podstawowych wiadomości i umiejętności z zakresu ICT, podstawowych zasad kompozycji obrazu, bardzo ogólna umiejętność rysowania, a także ogólna umiejętność rejestrowania i zapisu obrazu (wykonywanie zdjęć, ich zapis bądź konwersja z postaci analogowej na cyfrową).

Zakres tematyczny

Wprowadzenie do grafiki. Terminy i pojęcia. Grafika komputerowa. Światło, barwa i modele barw. Sztuka komputerowa. Anatomia informacji wizualnej. Obraz, ilustracja, fotografia. Słowo a obraz. Grafika wektorowa. Zasady rysowania, transformacji i organizowanie kompozycji w programach wektorowych. Zapisywanie projektu i eksport do wybranego formatu mapy bitowej. Ćwiczenie twórcze – myślenie dywergencyjne. Kolor. Modele i kanały kolorów. Zarządzanie kolorem i korekcja kolorów Grafika bitowa. Zarządzanie obrazem. Zmiana układu kompozycyjnego (kadrowanie) obrazu. Przebudowa przestrzeni obrazu oraz łączenie zdjęć w procesie kolażu. Transformacje i modelowanie obrazu. Filtry. Praca z warstwami. Realizacja projektu graficznego. Realizacja projektu graficzno-typograficznego. Przygotowanie własnego portfolio z projektami wykonanymi w trakcie trwania przedmiotu. Oprogramowanie dowolne (CorelDraw lub Photoshop).

Metody kształcenia

Pokaz, demonstracja, wykład konwersatoryjny, praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online), metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką lub kursem online (przede wszystkim K_W10) będą sprawdzane w kontekście realizowanych prac, podobnie umiejętności praktyczne, np. korzystanie z programów grafiki wektorowej i bitowej. Wykonane prace będą oceniane pod kątem ich jakości – progi punktowe, zaś weryfikacja kompetencji społecznych odbywa się na podstawie analizy realizowanych samodzielnie projektów, również z zastosowaniem progów punktowych.

Laboratoria

Zaliczenie wszystkich podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest oceną z laboratorium (średnia arytmetyczna wszystkich ocen).

Literatura podstawowa

  1. Foley J.D. i in., Wprowadzenie do grafiki komputerowej, Warszawa 1995.
  2. Freeman M., Profesjonalna fotografia cyfrowa. Kolor, Warszawa 2008.
  3. Jankowski M., Elementy grafiki komputerowej, Warszawa 2006.
  4. McClelland D., Fuller L. U., Fuller R. C., Photoshop CS/CS PL. Biblia, Gliwice 2006.
  5. Newark Q., Design i grafika dzisiaj, Warszawa 2006.
  6. Twemlow A., Czemu służy grafika użytkowa?, Warszawa 2006.
  7. Wrotek W., Po prostu CorelDraw Graphics Suite X4, Wyd. Helion, 2008.

Literatura uzupełniająca

  1. Bunsch F. i in., Grafika warsztatowa: podręcznik technik graficznych, Poznań 2006.
  2. Catafal J., Oliva C., Techniki graficzne, Wydawnictwo Arkady, 2004.
  3. Datner D., Design & layout: sztuka projektowania, Warszawa 2004.
  4. De Bono E., Myślenie lateralne: idee na przekór schematom, Gliwice 2007.
  5. Francuz P., red., Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią, Warszawa 2007.
  6. Frutiger A., Człowiek i jego znaki, Warszawa 2003.
  7. Gage J., Kolor i kultura: teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji, Kraków 2008.
  8. Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.
  9. Młodkowski J., Aktywność wizualna człowieka, Warszawa-Łódź 1998.
  10. Nęcka E., Proces twórczy i jego ograniczenia, Kraków 1995.
  11. Popek S., Psychologia twórczości plastycznej, Kraków 2010.
  12. Szmidt K. J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007.
  13. Zaborowski J., red., Grafika komputerowa – metody i narzędzia, Warszawa 1994.

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr inż. Maciej Jackowski (ostatnia modyfikacja: 16-01-2021 17:22)