SylabUZ

Generate PDF for this page

Społeczne aspekty mass mediów - course description

General information
Course name Społeczne aspekty mass mediów
Course ID 14.2-WP-AKTAS-SAMM
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studenta z wybranymi treściami dotyczącymi procesu komunikowania i komunikowania masowego i ich społecznych uwarunkowań.

Prerequisites

Brak wymagań wstępnych.

Scope

Zagadnienia : wykłady

Komunikowanie społeczne: definicje i cechy komunikowania, modele komunikowania, rozwój komunikowania.

Kultura masowa i społeczeństwo masowe w klasycznych koncepcjach.

Komunikowanie masowe: media i społeczeństwo w XXI wieku.

Mass media XXI wieku.

Propaganda - istota zjawiska.

Zagadnienia: ćwiczenia

Historia mass mediów tradycyjnych.

Krótka historia internetu.

Nadawcy: instytucje nadawcze i jej cechy, rodzaje instytucji, media publiczne a media komercyjne.

Główne gatunki medialne i formaty: cechy i przykłady; hybrydyzacja.

Współcześni odbiory mediów tradycyjnych i nowoczesnych: modele percepcji.

Teaching methods

Treści  w zakresie tematycznym wykładów przekazywane są za pomocą wykładu konwencjonalnego.

Treści w zakresie tematycznym  ćwiczeń realizowane są pomocą pracy z książką i dokumentami źródłowymi, analizy danych zastanych, prezentacji.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Podstawą otrzymania zaliczenia z wykładu jest pozytywna ocena z pracy pisemnej.

Podstawą uzyskania zaliczenia z ćwiczeń jest pozytywna ocena z prezentacji.

Ocena końcowa: średnia arytmetyczna oceny z wykładu i oceny z ćwiczeń.

Recommended reading

Bernays E.L., Propaganda,Wrocław 2020.

Briggs A., Burke P., Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu, Warszawa 2010.

Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2009..

McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2012.

Mrozowski M., Media masowe: władza, rozrywka i biznes, Warszawa 2001.

Mrozowski M., Przenikanie mediów. Ewolucja mediów a przemiany ładu społecznego, Warszawa 2019.

 

Further reading

Flores S. E., Sfejsowani. Jak media społecznościowe wpływają na nasze życie, emocje i relacje z innymi, Warszawa 2017.

Lisowska – Magdziarz M., Media powszednie, Kraków 2008.

Nowicki P., Co to jest telenowela, Warszawa 2006.

Trzop B., Typy kultury popularnej na łamach czasopism kobiecych, Zielona Góra 2005.

Sorlin P., Mass media. Kluczowe pojęcia, Warszawa 2014.

 

 

Notes


Modified by dr hab. Beata Trzop, prof. UZ (last modification: 12-01-2021 13:16)