SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metody i techniki badań społecznych |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-AKTAS-MTBS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest poznanie podstawowych pojęć z zakresu metod i technik badań społecznych. Zapoznanie studenta ze strukturą procesu badawczego, ze szczególnym uwzględnieniem metod i technik badań. Wskazanie na możliwość zastosowania w badaniach społecznych zróżnicowanych metod i technik badawczych, także tych realizowanych za pośrednictwem Internetu. Konstruowanie wybranych narzędzi badawczych.
Brak
Wykład
Typy badań społecznych: poznawcze, dla potrzeb praktyki. Typologia badań ze względu na cel, przedmiot, procedurę. Badania jakościowe i ilościowe w naukach społecznych.Charakterystyka procesu badawczego. Charakterystyka badań realizowanych za pośrednictwem Internetu. Pojęcie metody, techniki i narzędzia w badaniach społecznych. Wybrane metody badań społecznych: sondaż diagnostyczny, monografia, metoda indywidualnych przypadków, eksperyment, metoda biograficzna. Sposoby doboru próby do badań. Etyczne aspekty badań społecznych.
Laboratorium
Przedmiot badań. Formułowanie celu badań i problemów badawczych. Wybrane techniki badań społecznych: obserwacja standaryzowana, obserwacja niestandaryzowana, technika ankiety, wywiad standaryzowany, wywiad niestandaryzowany. Specyfika badań realizowanych za pośrednictwem Internetu: wybrane odmiany metod i technik badań online. Przygotowanie wybranego narzędzia badawczego.
Wykład: wykład konwencjonalny z prezentacją multimedialną.
Laboratorium: dyskusja, praca w małych grupach, praca z materiałem źródłowym; metody oparte na działaniu praktycznym – sformułowanie przedmiotu, celu badań i problemów badawczych, przygotowanie narzędzia badawczego.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład
Warunkiem zaliczenia wykładu uzyskanie powyżej 50% punktów możliwych do zdobycia na końcowym egzaminie z całości nauczanych treści.Ocena z egzaminu końcowego wyznaczana jest następująco: powyżej 50% dostateczny, powyżej 60% dostateczny plus, powyżej 70% dobry, powyżej 80% dobry plus, powyżej 90% bardzo dobry.
Laboratorium
Warunkiem zaliczenia laboratorium jest obecność na zajęciach oraz uzyskanie powyżej 50% punktów z możliwych do uzyskania. Punkty z laboratorium można uzyskać: za aktywność na zajęciach, sformułowanie przedmiotu, celu badań i problemów badawczych i przygotowanie narzędzia badawczego. Ocena z laboratorium wyznaczana jest następująco: powyżej 50% dostateczny, powyżej 60% dostateczny plus, powyżej 70% dobry, powyżej 80% dobry plus, powyżej 90% bardzo dobry.
Ocena końcowa
Warunkiem uzyskania oceny końcowej jest zaliczenie laboratorium i wykładu. Ocena końcowa z przedmiotu ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen z laboratorium (50%) i egzaminu z wykładu (50%).
1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.
2. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2007.
3. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.
4. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995.
5. Kozinets R. V., Netnografia : badania etnograficzne online, Warszawa 2012.
6. Siuda P. (red), Metody badań online, Warszawa 2016.
1. Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, Warszawa 1996, 1997, 1999, 2002 – dodruk.
2. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
3. Denzin N.K., Lincoln Y.S., Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, Warszawa 2009.
4. Frankfort-Nachmias Ch. i Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.
5. Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne: filozofia – metodyka – ewaluacja, Lublin 2010.
6. Oppenheim A.N., Kwestionariusze, wywiady, pomiar postaw, Poznań 2004.
7. Paprzycka E., Kobiety żyjące w pojedynkę, Toruń 2008.
8. Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2008.
9. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2008
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl (ostatnia modyfikacja: 15-01-2021 06:46)