SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Edukacja kulturalna |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-AKTAS-EK |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z tradycyjnymi i współczesnymi podejściami do edukacji kulturalnej oraz aktualnymi trendami i praktycznymi rozwiązaniami w tym obszarze; przygotowanie do wykorzystania rozwiązań i idei różnych koncepcji w projektowaniu i realizowaniu działań animacyjnych i edukacyjnych.
Brak
Wykłady - Tradycja edukacji kulturalnej (Platon, Arystoteles, F. Schiller) i jej obecność we współczesnych podejściach do edukacji kulturalnej; Klasyczne polskie koncepcje edukacji kulturalnej (J. Mortkowiczowa i S. Szuman); Sztuka i aktywność artystyczna jako przestrzeń rozwoju i instrument wychowania (V. Lowenfeld; A. Stern, C. Freinet, R. Gloton, C. Clero, H. Read); Edukacja kulturalna w sieci; Współczesne trendy, wyzwania i dylematy edukacji kulturalnej na podstawie badań empirycznych.
Ćwiczenia - Wielostronne wychowanie przez sztukę i do sztuki; Edukacja kulturalna jako przygotowanie do uczestnictwa w kulturze symbolicznej; Edukacja socjokulturalna - edukacja kulturalna społecznie zaangażowana; Edukacja kulturalna wobec kultury popularnej; Edukacja kulturalna w przestrzeni instytucjonalnej i pozainstytucjonalnej; Edukacja kulturalna dzieci i młodzieży, dorosłych, seniorów; Analiza praktyk edukacji kulturalnej; Projektowanie zajęć edukacji kulturalnej dla wybranej kategorii uczestników.
Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład interaktywny, dyskusja.
Ćwiczenia – praca w grupach, analiza przypadków, burza mózgów, warsztat, prezentacja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia - na ocenę z ćwiczeń składa się ocena za realizowaną w grupie analizę i prezentację przykładowego projektu edukacji kulturalnej (tzw. dobrej praktyki), ocena za opracowaną samodzielnie koncepcję działań z zakresu edukacji kulturalnej (konspekt) oraz ocena aktywności na zajęciach. Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
Wykłady - podstawą zaliczenia wykładu jest pozytywna ocena z testu egzaminacyjnego.
Ocena końcowa - na ocenę końcową składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.
1. Fatyga B.,i in., Jakiej kultury potrzebują Polacy i czy edukacja kulturalna ją im zapewnia? Raport o problemach edukacji kulturalnej w Polsce dla MKiDN, Warszawa 2009.
2. Inicjatywy kulturalne angażujące osoby 50+ jako przestrzeń indywidualnego rozwoju i kształtowania kapitału społecznego, red. S. Słowińska, Zielona Góra 2015.
3. Jakubowski W., Edukacja w świecie popkultury, Kraków 2006.
4. Jankowski D., Pedagogika kultury, Kraków 2006.
5. Kargul J., Upowszechnianie, animacja, komercjalizacja kultury, Warszawa 2012.
6. Kargul J., Słowińska S., Gancarz M., Z prądem i pod prąd. Lubuskie instytucje kultury w nowym ładzie społecznym, Zielona Góra 2004.
7. Słowińska S., Edukacja kulturalna w Polsce i w Niemczech Inspiracje – propozycje – koncepcje, Kraków 2007.
8. Wojnar I., Teoria wychowania estetycznego: polscy autorzy, Warszawa 1997.
9. Słowińska S., Zadłużny M., Puchowicz M, Kultura? Tędy! Sposoby działania edukatorów kulturalnych – konteksty, bariery, potencjały. Raport z badań, Zielona Góra 2017.
10. Słowińska S., Puchowicz M., Kultura? Zrób to tak! Opis dobrych praktyk edukacyjnych, Zielona Góra 2018.
11. Słowińska S., Edukacja kulturalna. Konteksty, podejścia, trudności, potencjały, Kraków 2020.
1. Zalewska-Pawlak M., Sztuka i wychowanie w XXI wieku. W poszukiwaniu zagubionej teorii sztuki życia i sztuki w wychowaniu, Łódź 2017.
2. Krajewski, M., Schmidt, F., Animacja/edukacja. Możliwości i ograniczenia edukacji i animacji kulturowej w Polsce. Raport końcowy, Kraków 2014.
-
Zmodyfikowane przez dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-01-2021 20:45)