SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Edukacja medialna w projektach animacyjnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Edukacja medialna w projektach animacyjnych
Kod przedmiotu 05.9-WP-AKTAS-EMPA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Nowicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie istoty, znaczenia, głównych założeń i zagadnień w zakresie edukacji medialnej. Przygotowanie studenta do projektowania oraz metodycznego przeprowadzenia projektów/warsztatów animacyjnych w zakresie bezpiecznego posługiwania się technologia informacyjno-komunikacyjną. 

Wymagania wstępne

Podstawowe informacje z zakresu technologii informacyjnych; podstawowa wiedza  o mediach i multimediach; podstawowe przygotowanie w zakresie wykorzystania mediów w kulturze i edukacji.

Zakres tematyczny

Pedagogika medialna a edukacja medialna. Funkcje pedagogiki medialnej. Orientacje badawcze dotyczące zastosowania mediów w pedagogice. Edukacja medialne – zakres, cele i zadania edukacji medialnej. Sposoby realizacji edukacji medialnej. Kompetencje medialne animatora kultury. Poznanie miejsca i znaczenia edukacji medialnej w projektach animacyjnych. Przegląd i analiza scenariuszy zajęć w zakresie edukacji medialnej na podstawie strony edukacjamedialna.edu.pl. Opracowanie własnych scenariuszy zajęć w zakresie edukacji medialnej w projektach animacyjnych. Projektowanie i metodyczna realizacja warsztatów/projektów animacyjnych w zakresie świadomego, prawidłowego i bezpiecznego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych. 

Metody kształcenia

Dyskusja, pogadanka, pokaz, demonstracja, praca z książką, samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: e-learning opracowanych przez prowadzącego, metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach, ocena z przygotowanego i przedstawionego projektu, uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium obejmującego zagadnienia wcześniej przedstawione i omówione podczas zajęć (progi punktowe; warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów). Zaliczenie  wszystkich zadań i prac podlegających ocenie.

Ocena końcowa jest oceną z laboratorium (średnia arytmetyczna wszystkich ocen).

Literatura podstawowa

1.      Huk T., Pedagogika medialna. Aspekty społeczne, kulturowe i edukacyjne, Kraków-Katowice, 2014.

2.      Ogonowska A., Ptaszek G., Edukacja medialna w dobie współczesnych zmian kulturowych, społecznych i technologicznych, Kraków, 2016.

3.      Penkowska G., (red.), Społeczne konteksty edukacji medialnej, Gdańsk, 2013.

4.      Śliwerski B., (red.), Pedagogika subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, T. III, Gdańsk 2006.

Literatura uzupełniająca

1.       Bednarek J., Media w nauczaniu, Warszawa 2002.

2.       Gajda J., Juszczyk S., Siemieniecki B., Wenta K., Edukacja medialna, Toruń 2002.

3.       Łaciak B., (red.), Dziecko we współczesnej kulturze medialnej, Warszawa, 2003.

4.       Siemieniecki B., (red.), Pedagogika medialna: podręcznik akademicki, T. I-II, Warszawa 2007.

5.       .Stryjkowski W., Kąkolewicz M., Ubermanowicz S., Kompetencje nauczyciela edukacji medialnej, "Neodidagmata", nr 7

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Nowicka (ostatnia modyfikacja: 14-01-2021 21:13)