SylabUZ

Generate PDF for this page

Socio-cultural sexology - course description

General information
Course name Socio-cultural sexology
Course ID 05.0-WP-AKTAS-SSK
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z problematyką społeczno-kulturowych uwarunkowań seksualności i obrazem obyczajowości seksualnej, zwłaszcza młodzieży, a także z różnymi sposobami wykorzystywania internetu do realizacji potrzeb związanych z seksualnością oraz zagrożeniami jakie niesie kontakt wirtualny. Analiza roli poszczególnych agend w procesie socjalizacji seksualnej oraz nowych zjawisk społecznych związanych z seksualnością człowieka.

Prerequisites

-

Scope

Seksualność człowieka. Komponenty seksualności. Biologiczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania aktywności seksualnej. Zdrowie seksualne i reprodukcyjne człowieka. Prawa seksualne.

Przegląd wybranych rezultatów badań nad seksualnością Polaków.  Seksualność młodzieży; seksualność i aktywność seksualna osób w wieku reprodukcyjnym; aktywność seksualna internautów, seksualność osób niepełnosprawnych.

Historia seksualności. Społeczne i kulturowe uwarunkowania zachowań seksualnych. Religia a seksualność człowieka. Seksualność w kulturach świata

Społeczne konstruowanie seksualności – teorie skryptów seksualnych, teorie socjalizacji seksualnej. Zmiany postaw w odniesieniu do seksualności kobiet i mężczyzn, ról płci, związku, rodziny

Erotyzm w kulturze i sztuce (postawy wobec seksu przejawiające się w sztuce; geneza tematyki seksualnej w sztuce; funkcje sztuki o elementach seksualnych). Między erotyką a pornografią

Socjalizacja seksualna; mechanizmy socjalizacji seksualnej. Agendy socjalizacji seksualnej

Obyczajowość seksualna i jej przemiany. Mity, tabu i stereotypy związane z seksualnością i aktywnością seksualną.

Edukacja seksualnej i wychowanie seksualne. Rozwój ról płciowych jako cel edukacji seksualnej.

Modele edukacji seksualnej. Założenia edukacji seksualnej w różnym wieku

Zdrowie seksualne i jego promocja. Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych

Płeć jako czynnik nierówności w teoriach i doktrynach społecznych i politycznych. Zjawisko dyskryminacji ze względu na płeć. Uwarunkowania i instrumenty przeciwdziałania dyskryminacji kobiet - ruchy feministyczne. Emancypacja osób LGBTQ. Społeczne aspekty problemów związanych z HIV/AIDS/STI

Nowe zjawiska społeczne związane z seksualnością – friends with benefits, swingersi, kultura QUEER, kultura BDSM, surogatki

Obraz seksualności i aktywności seksualnej współczesnych Polaków w mediach – analiza przekazu wybranych publikacji

Przekaz medialny dotyczący seksualności. Seks a Internet.Internet jako źródło wiedzy o seksualności; wirtualne poradnie seksualne. Pornografia i zagrożenia z nią związane

Kobiecość i męskość a Internet. Poszukiwanie partnera on-line. Zdrada w sieci. Zachowania seksualne podejmowane z wykorzystaniem Internetu (cyberseks). Komercja seksualna w sieci i za pomocą internetu

Zagrożenia seksualności płynące z Internetu - agresja elektroniczna, cyberbulling, sexting, grooming, trolling

Kampanie w internecie wykorzystujące seksualność człowieka – przekaz, cel, skutki – analiza wybranych przykładów

 

Teaching methods

Wykład, wykład problemowy, pogadanka heurystyczna, praca grupowa, prezentacje multimedialne, metoda projektów

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Formą zaliczenia jest zaliczenie z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi.

Formą zaliczenia ćwiczeń jest zaliczenie z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena przygotowanych przez studentów prezentacji z wybranych zagadnień programowych, ocena opracowanego zespołowo programu promocji zdrowia seksualnego lub profilaktyki ryzykownych zachowań seksualnych oraz ocena sposobu prezentacji i argumentacji poglądów w toku zajęć.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z wykładów i z ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Bancroft J. (2011), Seksualność człowieka, Elsevier Urban & Partner, Wrocław
  2. Foucault M., Historia seksualności, Warszawa 2010
  3. Giddens A., Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach, PWN, Warszawa 2007
  4. Imieliński K., red., (1985), Seksuologia kulturowa, PWN, Warszawa
  5. Izdebski Z. (2012), Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Wyd. UJ, Kraków
  6. Lew-Starowicz Z., Seks w religiach świata, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, 1990
  7. Łaciak B., Obyczajowość polska czasów transformacji czyli wojna postu z karnawałem, Wyd. TRIO, Warszawa 2005
  8. Pasamonik B. (2015), Spór o gender z perspektywy socjologii moralności, w: (red.) Górniak K., Kanasz T., Pasamonik B., Zalewska J.,  Socjologia czasu, kultury i ubóstwa. Księga Jubileuszowa dla Profesor Elżbiety Tarkowskiej, Warszawa: Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej: 211-226.
  9. Pankowska D., Wychowanie a role płciowe, GWP, Gdańsk 2005
  10. Seidman S., Społeczne tworzenie seksualności, Warszawa 2012
  11. Szlendak T., (2004), Supermarketyzacja. Religia i obyczaje seksualne młodzieży w kulturze konsumpcyjnej, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego
  12. Wąż K., red. (2019), Obyczajowość seksualna Polaków. Perspektywa interdyscyplinarna, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków

Further reading

  1. Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (2002), Edukacja seksualna w społeczeństwie współczesnym. Konteksty pedagogiczne i psychologiczne, UMCS, Lublin
  2. IBE (2015), Opinie i oczekiwania młodych dorosłych (osiemnastolatków) oraz rodziców dzieci w wieku szkolnym wobec edukacji dotyczącej rozwoju psychoseksualnego i seksualności. Raport z badania, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych
  3. Izdebski Z, Niemiec T, Wąż K (2011), (Zbyt)młodzi rodzice, Wydawnictwo TRIO, Warszawa
  4. Izdebski Z., Wąż K., (2011), Edukacja seksualna. Potrzeba, oczekiwania społeczne, realizacja, „Edukacja. Studia. Badania. Innowacje”, nr 1, 47-60
  5. McNair B. (2004), Seks, demokratyzacja pożądania i media, czyli kultura obnażenia, Warszawa: MUZA S.A., Warszawskie Wydawnictwo Literackie.
  6. Nowosielski K. (2010), Cyberseksualność, w: Lew-Starowicz Z., Skrzypulec V., Podstawy seksuologii, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa
  7. Stadnik K., Wójtewicz A. (2009),  Anielice czy diablice. Dziewczęta w szponach seksualizacji i agresji w perspektywie socjologicznej, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  8. WHO (2010), Standardy edukacji seksualnej w Europie. Podstawowe zalecenia dla decydentów oraz specjalistów zajmujących się edukacją i zdrowiem, tłumaczenie: Małgorzata H. J. Sikorska-Jaroszyńska, B. Balińska, E. Pieszczyk, A. Wiewióra, Lublin: Wydawnictwo Czelej.

Notes

-


Modified by dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (last modification: 14-01-2021 23:44)