SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Programy dotacyjne w kulturze i edukacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Programy dotacyjne w kulturze i edukacji
Kod przedmiotu 05.9-WP-AKTAS-PDKE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z programami dotacyjnymi umożliwiającymi finansowanie projektów w kulturze - animacyjnych i edukacyjnych oraz z procedurami pozyskiwania dotacji, przygotowanie do podejmowania samodzielnych starań o pozyskanie środków zewnętrznych na działania animacyjne i edukacyjne. 

Wymagania wstępne

  -

Zakres tematyczny

Wykłady - Podstawowe informacje o źródłach finansowania i zasadach pozyskiwania środków finansowych na projekty w edukacji (słownik pojęć; typy projektów: miękkie, twarde; źródła finansowania i rodzaje grantodawców; typy grantobiorców); Zasady  i procedury pozyskiwania środków zewnętrznych na projekty w kulturze - animacyjne i edukacyjne; Fundusze europejskie jako źródło finansowania projektów kulturalnych; Fundusze i programy rządowe; Programy organizacji pozarządowych krajowych i zagranicznych; Zasady przygotowania wniosku o dofinansowanie.

Ćwiczenia - Wybrane fundusze i programy rządowe; programy organizacji pozarządowych krajowych i zagranicznych; analiza projektów zrealizowanych w ramach wybranych programów; przygotowanie wniosku o dofinansowanie w wybranym programie/konkursie.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny i interaktywny, prezentacja; analiza przypadku, dyskusja.

Ćwiczenia – prezentacja, dyskusja, warsztat, praca w grupach, analiza przypadku; ćwiczenia praktyczne, konsultacje.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia - ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną pozytywnych ocen za: prezentację określonego programu dotacyjnego i/lub analizy przykładowego projektu zrealizowanego w ramach wybranego programu; przygotowanie wniosku o dofinansowanie w ramach jednego z omawianych programów.

Wykłady - podstawą zaliczenia wykładu jest pozytywna ocena z egzaminu w formie testu. 

Ocena końcowa - ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z oceny z egzaminu i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Chrzczonowicz M., Dotacja od administracji publicznej dla organizacji. Jak wypełnić formularz wniosku (mała dotacja, konkurs ofert), Warszawa 2019.
  2. Dadel M., O projekcie i wniosku, Warszawa 2010.
  3. Gwizda M., Żółciński Sz. , Kosewska-Kwaśna M. , Fundusze UE 2014-2020. Nowa perspektywa -  nowe możliwości, Warszawa, 2014. 
  4. Szymańska A. , Skuteczny wniosek,  czyli jak wydoić „unijną krowę”, Warszawa 2010.
  5. Tkaczyński J. W., Świstak M. , Sztorc E. , Projekty europejskie. Praktyczne aspekty pozyskiwania i rozliczania dotacji unijnych, Warszawa 2011.
  6. Zarządzanie projektem europejskim, Trocki M. red. , Warszawa 2015.
  7. Zarządzanie projektami współfinansowanymi z funduszy publicznych, red. M. Szwabe, Kraków 2007.

Literatura uzupełniająca

-

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-01-2021 21:49)