SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Studia nad edukacją i uczeniem się dorosłych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Studia nad edukacją i uczeniem się dorosłych
Kod przedmiotu 05.5-WP-AKTAS-SEUD
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Małgorzata Olejarz, prof. UZ
  • dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z wiedzą dotyczącą rozwoju  edukacyjnej dorosłych i naukowej refleksji nad nią,  teoriami uczenia się dorosłych i koncepcjami pracy edukacyjnej z dorosłymi, z badaniami nad edukacją dorosłych i całożyciowym uczeniem się. Rozwijanie u studentów umiejętności refleksyjnego, krytycznego i twórczego myślenia o aktualnych problemach uczenia się i edukacji dorosłych oraz przygotowanie do rozpoznawania, interpretowania i rozumienia współczesnych zjawisk w obrębie edukacji i uczenia się dorosłych.

Wymagania wstępne

-

Zakres tematyczny

Wykłady

Rozwój idei edukacji dorosłych, ich założenia oraz kontekst społeczno-polityczny;  Andragogika jako nauka o edukacji i uczeniu się ludzi dorosłych; Cechy, funkcje i zadania oraz ramy organizacyjne edukacji dorosłych; Uwarunkowania aktywności edukacyjnej ludzi dorosłych w świetle wybranych koncepcji andragogicznych; Całożyciowe uczenie się jako  idea edukacyjna: przesłanki idei uczenia się przez całe życie, oblicza całożyciowego uczenia się;Andragogiczne koncepcje dorosłości: społeczne, psychologiczne i kulturowe aspekty rozwoju człowieka dorosłego; Teorie uczenia się ludzi dorosłych: teoria Uczenia się Transformatywnego Jacka Mezirowa, teorie uczenia się z doświadczenia;  teoria uczenia się sytuacyjnego, biograficznego. Koncepcje pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi: model technologiczny, humanistyczny i krytyczny. Obszary i formy edukacji dorosłych - ujęcie P.H. Coombsa, D.Livingstone'a, D. Shugurenskiego. Perspektywa biograficzna w teorii i praktyce andragogicznej. 

Ćwiczenia

Koncepcje i kategoryzacje dorosłości, rozumienie dorosłości; dorosłość w społeczeństwach tradycyjnych, otwartych i ponowoczesnych; zjawisko pozornej dorosłości/ odraczania dorosłości;Uwarunkowania,  specyfika, wsparcie uczestnictwa edukacyjnego i uczenia się  dorosłych; Formy i obszary  instytucjonalnej edukacji dorosłych: oferty szkolnictwa wyższego, lokalnych instytucji kształcenia, doskonalenia zawodowego i dokształcania dorosłych oraz innych podmiotów tworzących ofertę edukacji dorosłych - organizacji pozarządowych, podmiotów gospodarczych, publicznych instytucji kultury i in. (badania terenowe/desk research);  Problemy starzenia się i starości z perspektywy edukacji i uczenia się: edukacja i uczenie się w okresie późnej dorosłości; Uniwersytety Trzeciego Wieku (badania terenowe/desk research); Edukacja dorosłych wobec zjawiska marginalizacji i wykluczenia społecznego: edukacja osób dorosłych niepełnosprawnych, ubogich, długotrwale bezrobotnych, niedostosowanych społecznie, stygmatyzowanych itd. (badania terenowe/desk research); Obszary nieformalnej edukacji dorosłych: uczenie się w miejscu pracy, uczenie się w świecie kultury popularnej, uczenie się społeczne, uczenie się biograficzne.

Metody kształcenia

Wykład – konwencjonalny, wykład interaktywny.

Ćwiczenia – metoda warsztatowa, autorskie prezentacje studentów, praca w grupach, burza mózgów, dyskusja, badania terenowe/desk research.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady – egzamin w formie pracy pisemnej o charakterze problemowym ocenianej według podanych kryteriów lub z testu z progami punktowymi.

Ćwiczenia – warunkiem i podstawą zaliczenia jest pozytywna ocena z prezentacji wybranego tematu z zakresu edukacji dorosłych (przygotowanej w oparciu o badania terenowe lub desk research) lub z pracy pisemnej o charakterze problemowym ocenianej według podanych kryteriów oraz za aktywność na zajęciach.

Oceną końcową z przedmiotu będzie średnia arytmetyczna ocen z obu form zajęć (ćwiczeń i wykładu).

Literatura podstawowa

  1. Malewski M., Od nauczania do uczenia się: o paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław 2010.
  2. Malewski M., Teorie andragogiczne: metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wrocław 1998.
  3. Malewski M., Andragogika w perspektywie metodologicznej, Wrocław 1990.
  4. Illeris K., Trzy wymiary uczenia się: poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się, Wrocław 2006.
  5. Jurgiel-Aleksander A., Doświadczenie edukacyjne w perspektywie andragogicznej, Gdańsk 2013.
  6. Knowles M., Holton E., Swanson R., Edukacja dorosłych: podręcznik akademicki, Warszawa 2009.
  7. Słowińska S. (2021), Aktywność kulturalna i edukacyjna starszych mężczyzn – obszar nierozpoznany?, „Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Education Discourses” , T.22.
  8. Słowińska S., Olejarz M. (2016), Aktywność kulturalna w doświadczeniu kobiet 50+ i jej emancypacyjny wymiar, „Edukacja Dorosłych”, nr 2 (75).

Literatura uzupełniająca

  1. Bron A., Rozumienie uczenia się w teoriach andragogicznych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2006, 4.
  2. "Dyskursy Młodych Andragogów” - czasopismo naukowe WNS/ Instytutu Pedagogiki UZ - tomy: 2-22 (2001-2021).
  3. Dubas E., Zmieniająca się dorosłość: od dorosłości konwencjonalnej do dorosłości subiektywnej, [w:] Andragogiczne wątki, poszukiwania, fascynacje, red. E. Przybylska, Toruń 2001.
  4. Edukacja dorosłych wobec zjawiska marginalizacji, red. A. Fabiś, Mysłowice 2007.
  5. Inicjatywy kulturalne angażujące osoby 50+ jako przestrzeń indywidualnego rozwoju i kształtowania kapitału społecznego, red. S. Słowińska, Zielona Góra 2015.
  6. Kurantowicz E., O uczących się społecznościach: wybrane praktyki edukacyjne ludzi dorosłych, Wrocław, 2007.
  7. Kargul J., Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych: przesłanki do budowy teorii edukacji całożyciowej, Wrocław 2005.
  8. Słowińska S. (2017), Dzielenie się odpowiedzialnością za proces edukacyjny w interpretacji  realizatorów edukacji kulturalnej dojrzałych dorosłych, "Dyskursy Młodych Andragogów", T.18.

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-01-2021 23:27)