SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Studia nad edukacją i uczeniem się dorosłych |
Kod przedmiotu | 05.5-WP-AKTAS-SEUD |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z wiedzą dotyczącą rozwoju edukacyjnej dorosłych i naukowej refleksji nad nią, teoriami uczenia się dorosłych i koncepcjami pracy edukacyjnej z dorosłymi, z badaniami nad edukacją dorosłych i całożyciowym uczeniem się. Rozwijanie u studentów umiejętności refleksyjnego, krytycznego i twórczego myślenia o aktualnych problemach uczenia się i edukacji dorosłych oraz przygotowanie do rozpoznawania, interpretowania i rozumienia współczesnych zjawisk w obrębie edukacji i uczenia się dorosłych.
-
Wykłady
Rozwój idei edukacji dorosłych, ich założenia oraz kontekst społeczno-polityczny; Andragogika jako nauka o edukacji i uczeniu się ludzi dorosłych; Cechy, funkcje i zadania oraz ramy organizacyjne edukacji dorosłych; Uwarunkowania aktywności edukacyjnej ludzi dorosłych w świetle wybranych koncepcji andragogicznych; Całożyciowe uczenie się jako idea edukacyjna: przesłanki idei uczenia się przez całe życie, oblicza całożyciowego uczenia się;Andragogiczne koncepcje dorosłości: społeczne, psychologiczne i kulturowe aspekty rozwoju człowieka dorosłego; Teorie uczenia się ludzi dorosłych: teoria Uczenia się Transformatywnego Jacka Mezirowa, teorie uczenia się z doświadczenia; teoria uczenia się sytuacyjnego, biograficznego. Koncepcje pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi: model technologiczny, humanistyczny i krytyczny. Obszary i formy edukacji dorosłych - ujęcie P.H. Coombsa, D.Livingstone'a, D. Shugurenskiego. Perspektywa biograficzna w teorii i praktyce andragogicznej.
Ćwiczenia
Koncepcje i kategoryzacje dorosłości, rozumienie dorosłości; dorosłość w społeczeństwach tradycyjnych, otwartych i ponowoczesnych; zjawisko pozornej dorosłości/ odraczania dorosłości;Uwarunkowania, specyfika, wsparcie uczestnictwa edukacyjnego i uczenia się dorosłych; Formy i obszary instytucjonalnej edukacji dorosłych: oferty szkolnictwa wyższego, lokalnych instytucji kształcenia, doskonalenia zawodowego i dokształcania dorosłych oraz innych podmiotów tworzących ofertę edukacji dorosłych - organizacji pozarządowych, podmiotów gospodarczych, publicznych instytucji kultury i in. (badania terenowe/desk research); Problemy starzenia się i starości z perspektywy edukacji i uczenia się: edukacja i uczenie się w okresie późnej dorosłości; Uniwersytety Trzeciego Wieku (badania terenowe/desk research); Edukacja dorosłych wobec zjawiska marginalizacji i wykluczenia społecznego: edukacja osób dorosłych niepełnosprawnych, ubogich, długotrwale bezrobotnych, niedostosowanych społecznie, stygmatyzowanych itd. (badania terenowe/desk research); Obszary nieformalnej edukacji dorosłych: uczenie się w miejscu pracy, uczenie się w świecie kultury popularnej, uczenie się społeczne, uczenie się biograficzne.
Wykład – konwencjonalny, wykład interaktywny.
Ćwiczenia – metoda warsztatowa, autorskie prezentacje studentów, praca w grupach, burza mózgów, dyskusja, badania terenowe/desk research.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady – egzamin w formie pracy pisemnej o charakterze problemowym ocenianej według podanych kryteriów lub z testu z progami punktowymi.
Ćwiczenia – warunkiem i podstawą zaliczenia jest pozytywna ocena z prezentacji wybranego tematu z zakresu edukacji dorosłych (przygotowanej w oparciu o badania terenowe lub desk research) lub z pracy pisemnej o charakterze problemowym ocenianej według podanych kryteriów oraz za aktywność na zajęciach.
Oceną końcową z przedmiotu będzie średnia arytmetyczna ocen z obu form zajęć (ćwiczeń i wykładu).
-
Zmodyfikowane przez dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-01-2021 23:27)