SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy dydaktyki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy dydaktyki
Kod przedmiotu 05.1-WA-EASPP-PodDy-S19
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z teoriami kształcenia i samokształcenia oraz przykładami ich weryfikacji w praktyce edukacyjnej. Przygotowanie studentów do projektowania zadań dydaktycznych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki.

Zakres tematyczny

Przedmiot, zadania dydaktyki ogólnej jako nauki. Dydaktyka ogólna a inne subdyscypliny pedagogiki.

Klasa szkolna i procesy w niej zachodzące (style kierowania, motywacja, integracja).

Współczesne koncepcje nauczania i uczenia się.

Cele i treści kształcenia. Zasady, metody kształcenia, środki dydaktyczne.

Formy organizacyjne procesu kształcenia.

Lekcja (rodzaje, budowa). Sztuka prowadzenia lekcji. Konspekt.

Wyrównywanie szans edukacyjnych. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami.

Efektywność pracy nauczyciela-wychowawcy.

Ocenianie osiągnięć szkolnych uczniów.

Metody kształcenia

Dyskusja, metody problemowe, gry dydaktyczne, metody ekspresyjne, metody praktyczne, metody ćwiczebne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują: aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska); opracowanie i przedstawienie referatu/prezentacji multimedialnej wybranego zagadnienia z zakresu dydaktyki ogólnej; przygotowanie indywidualnie lub w grupach prac pisemnych/sporządzenie portfolio/wykonanie pomocy dydaktycznej oraz napisanie konspektu lekcji. 

Ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, tłum. B. Jóźwiak, Wydawnictwo Moderski i S-ka, Poznań 2000.

Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, PWN, Warszawa 2018.

Kupisiewicz Cz., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012.

Mietzel G., Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla pedagogów i nauczycieli, tłum. A. Ubertowska, GWP, Gdańsk 2002.

Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca

Brophy J., Motywowanie uczniów do nauki, tłum. K. Kruszewski, PWN, Warszawa 2002.

Konarzewski K., Kruszewski K., Sztuka nauczania, t. 1-2 , PWN, Warszawa 2004.

(Nie)codzienność wychowawcza i dydaktyczna nauczyciela w szkole, red. E. Pasterniak-Kobyłecka, Wydział PPiS UZ, Zielona Góra 2017.

Pasterniak-Kobyłecka E., Innowacje i eksperymenty w procesie kształcenia. Materiały dydaktyczne, UZ Wydział Nauk Społecznych, Zielona Góra 2020.

Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2003. 

Phillips D. C., Soltis J. F., Podstawy wiedzy o nauczaniu, GWP, Gdańsk 2003.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-04-2021 15:25)