SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie architektoniczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie architektoniczne
Kod przedmiotu 02.2-WA-AWP-PRAR-Ć-S14_pNadGen7BECN
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Architektura wnętrz
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Joanna Legierska-Dutczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest zdobycie podstawowej wiedzy i opanowanie podstawowych umiejętności koniecznych do zrozumienia zasad obowiązujących w sztuce i projektowaniu. Celem kształcenia jest opanowanie umiejętności linearnego i syntetycznego zapisu informacji projektowych, na etapie opracowywania projektu, jak też podania końcowego. Poznanie zasad kompozycji przestrzennej wnętrza, takich jak: harmonia, kontrast, równowaga, akcenty, skala, różnorodność etc.

W wyniku realizacji ćwiczeń student powinien umieć: - rozpoznać poszczególne elementy architektoniczne budynku i jego wnętrza, naszkicować elementy wyposażenia wnętrz i detale architektoniczne, skorzystać z materiałów bibliograficznych (opracowań z dziedziny nauczanej, katalogów branżowych, zastosować normy, normatywy i warunki techniczne obowiązujące przy projektowaniu, opanować w stopni podstawowym umiejętności:

- projektowania rozwiązań architektonicznych budynku mieszkalnego,

− projektowania wyposażenia i aranżacji wnętrz mieszkalnych,

− projektowania rozwiązań architektonicznych wnętrza  budynku użyteczności publicznej,

− projektowania rozwiązań architektonicznych wnętrza budynku usługowego,

− projektowania koncepcji zagospodarowania działki pod zabudowę jednorodzinną,

− projektowania koncepcji zagospodarowania terenu pod zabudowę wielorodzinną,

− projektowania elementów małej architektury.

Wymagania wstępne

Umiejętność logicznego myślenia, umiejętność rysunku, zapisu pomiaru, przeliczania skali.

Podstawowe umiejętności manualne. Umiejętność obserwacji.

Zakres tematyczny

Studenci poznają ogólne zasady kompozycji przestrzennej: harmonii, kontrastu, równowagi, wprowadzania akcentów, operowanie skalą i proporcjami etc. Uczą się formułowania idei i programów użytkowych w opracowywanych zadaniach projektowych ze szczególnym uwzględnieniem ich funkcji. Zapoznają się z możliwościami wprowadzenia zmian w przestrzeni wnętrza mieszkalnego lub usługowego. W procesie dydaktycznym uwzględniona jest problematyka dotycząca waloryzacji obszaru podlegającego opracowaniu oraz organizacji projektowanej przestrzeni.

Metody kształcenia

Ćwiczenia polegają na realizacji indywidualnych projektów lub na pracy w grupach, połączone są z dyskusją problemową. Towarzyszą im wykłady i prezentacje dotyczące aspektów związanych z podstawami kompozycji, możliwościami konstrukcyjno-technologicznymi oraz z ograniczeniami wynikającymi z ergonomii człowieka. Przy rozwiązywaniu wstępnych zadań projektowych student wykonuje propozycje, zaznajamiany jest z literaturą branżową i uwarunkowaniami prawnymi w projektowaniu wnętrz

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na podstawie oceny wykonanych prac, jakości i oryginalności wykonania oraz sposobu podania projektu, wykonania ćwiczeń projektowych w określonym terminie, obecności na zajęciach, aktywności i zaangażowania oraz systematyczności w pracy.

Zaliczenie prezentacji przed grupą na zadany temat.

Zaliczenie testów i zadań praktycznych dot.ergonomii, norm, wymiarowania i rysunków technicznych.

Przekazanie zadań pomiarowych wykonanych w użytkowanych wnętrzach i przeniesonych na rysunki w skali.

Estetyczne podanie opracowanych zadan kompozycyjnych, makiet i opracowań przestrzennych.

Oddanie w formie elektornicznej dokumentacji fotograficznej i skanów projektów.

Literatura podstawowa

  1. Neufert K., Podręcznik Projektowania architektonicznego-budowlanego, ARKADY, Warszawa 1995.

  2. Pile J., Historia Wnętrz, ARKADY, Warszawa 2006.

Literatura uzupełniająca

Publikacje w sieci na portalach architektonicznych i wnętrzarskich.

Literatura architektoniczna, branżowa m. in. "Architektura murator", "Design Alive".

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Joanna Legierska-Dutczak (ostatnia modyfikacja: 15-04-2021 12:24)