SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Komputerowe wspomaganie projektowania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Komputerowe wspomaganie projektowania
Kod przedmiotu 03.9-WA-AWP-KOPR-Ć-S14_pNadGenOKYP7
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Architektura wnętrz
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Anna Kucharczyk-Biedniak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Rozwinięcie umiejętności i zapoznanie studentów z obsługą programów komputerowych w stopniu umożliwiającym dalsze samokształcenie, rozwiązywanie zadań projektowych w oparciu o oprogramowanie komputerowe. Zdobycie praktycznych umiejętności projektowych w oparciu o programy do obróbki grafiki wektorowej i rastrowej. Zapoznanie z możliwościami podstawowej obróbki materiałów zdjęciowych, skanów i opracowań projektowych. Zaznajomienie studentów z praktycznymi możliwościami składu prostych publikacji, opracowania do druku i do prezentacji elektronicznej własnych koncepcji projektowych i dokumentacji projektowej.

Wymagania wstępne

Umiejętność obsługi sprzętu komputerowego. Ogólna wiedza na temat działania programów komputerowych, zapisu danych i formatów.

Zakres tematyczny

Kurs obsługi komputera przy użyciu oprogramowania do obróbki grafiki wektorowej i składu (Adobe Illustrator, Adobe InDesign,) i grafiki rastrowej (Adobe Photoshop). Wskazanie innych programów i funkcji wspomagających prezentację projektów i obróbkę zdjęć (np. Lightroom, Photoshop, Photopaint, Gimp).

W zakresie tematycznym:

- Zapoznanie z możliwościami grafiki wektorowej i rastrowej

- Praca na warstwach. Wymiarowe, precyzyjne projektowanie.

- Nakładanie masek, barw, formowanie. Selekcja, operacje i skróty usprawniające pracę projektową.

- Eksport oraz import rysunków, zdjęć, dokumentacji i ich obróbka.

- Zapis do druku i na urządzenia mobilne do celów prezentacji projektu.

- Edycja, formatowanie i kompozycja składu tekstu oraz podstawowych formatów prezentacji projektów m. in. skład portfolio, plansz projektowych, prezentacja akcydentów, prezentacja kontekstów, zastosowanie fotomontażu.

Metody kształcenia

Ćwiczenia polegają na prezentacji metod i realizacji zadań projektowych w oparciu o programy Adobe Illustrator, Adobe Photoshop, Adobe InDesign, prezentacje multimedialne, pokaz możliwości projektowych na kolejnych przykładach o zróżnicowanej skali trudności, równoległe realizowanie etapów zadań w grupie lub indywidualnie, systematyczne przeglądy prac.

Ćwiczenia wsparte są pokazami ułatwiającymi naukę obsługi programów komputerowych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

- Frekwencja

- Wykonanie zadanych zadań z zajęć na zajęcia w oparciu o wybrane programy obróbki grafiki wektorowej

- Oddanie zadań w formie elektronicznej, oddanie wybranych zadań w formie drukowanej

- Wykazanie się umiejętnościami i realizacją stopniowo zadawanych zadań poprzez prezentację wykonywanych zadań i ćwiczeń.

- Prezentacja semestralna zrealizowanego zakresu zadań praktycznych.

- Samodzielne omówienie zastosowanych technik przed grupą.

Literatura podstawowa

1. Brian Wood, Adobe Ilustrator CC/CC PL. Oficialny podręcznik. wydawnictwo Helion, Gliwice, 2016 r.

2. materiały instruktażowe i filmy prezentacyjne z wybranych stron internetowych m. in. adobe.com.pl.

3. Kimberly Elam “Siatki, czyli zasady kompozycji typograficzej”, wydawnictwo d2d, Kraków 2019

4. Kimberly Elam “Geometria w projektowaniu”, wydawnictwo d2d, Kraków 2019

 

Literatura uzupełniająca

1. Roland Zimek – "Corel Draw. Ćwiczenia praktyczne”, wydawnictwo Helion, Gliwice, 2006 r. i kolejne edycje.

2. Adobe Creative Team, „Adobe Illustrator CS6/CS6 PL. Oficjalny podręcznik”, tłum. Joanna Zatorska, 2013 r.

3. Robin Williams, John Tollett, „Adobe Illustrator. Projekty z klasą”, tłum. Joanna Zatorska, wydawnictwo Helion, 2012 r.

Uwagi

Literatura uzupełniana przez szkolenia online i korzystanie z portali graficznych w ramach samodzielnej pracy studenta.


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Kucharczyk-Biedniak (ostatnia modyfikacja: 23-03-2021 19:40)