SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy grafiki projektowej |
Kod przedmiotu | 03.5-WA-GrafP-GRPR-Ć-S14_pNadGen4LIZG |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Grafika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami obszaru grafiki projektowej. Nauka tworzenia układów graficznych z uwzględnieniem równowagi miedzy formą i treścią. Omówienie roli typografii w projekcie graficznym. Poszerzanie umiejętności budowania i organizacji projektu. Wytworzenie zdolności do operowania skrótem wizualnym i znakiem i symbolem. Wypracowanie umiejętności podejmowania samodzielnych decyzji projektowych oraz rozwijanie własnej koncepcji od szkicu narzędziowego przez przetworzenie cyfrowe po finalną kompozycję
Umiejętność obsługi komputera oraz skanera, znajomość zasad kompozycji
Ćwiczenia obejmują pracę ze słowem i jego syntezą do formy graficznej - znaku. Studenci rozwijają umiejętności operowania skrótem graficznym z uwzględnieniem zachowania czytelności komunikatu i nadawaniem znaczeń. Wykorzystują własny warsztat do przedstawienia wybranego słowa za pomocą: 1. ilustracji, 2.gestu, 3.projektu glifu, 4. formy przestrzennej tworząc kompozycję zbudowaną z czterech odsłon jednego wyrazu. Odkrywają znaczenie typografii w kompozycji graficznej oraz relację między płaszczyzną przestrzenią.
Studenci realizują zadania na bazie teoretycznych podstaw przekazanych w formie prezentacji, pokazów, odnośników wizualnych oraz krótkich wykładów. Ćwiczenia realizowane są etapowo od wypracowania koncepcji i pierwszych prób manualnych po obróbkę cyfrową i dalsze komponowanie z użyciem programów graficznych. Projekty podlegają cotygodniowej, indywidualnej konsultacji pozwalającej studentowi na wyciąganie właściwych wniosków i wspierających samodzielne podejmowanie decyzji projektowych. Ostatnim etapem pracy jest zrealizowanie planszy zaliczeniowej i dostarczenie jej w formie elektronicznej. .
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń są:
- obecność na zajęciach
- realizacja ćwiczeń i tematów semestralnych oraz dostarczenie ich w formie elektronicznej.
- aktywny udział w konsultacjach i korektach
1. Frutiger Adrian, Człowiek i jego znaki, Wydawnictwo d2d.pl, Warszawa 2010
2. Dabner David, Szkoła projektowania graficznego, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2019
3. Mrowczyk Jacek, Warda Michał, Projektowanie Graficzne w Polsce, Karakter, Kraków 2010
4. Kimberly Elam, Geometria w projektowaniu. Studia z proporcji i kompozycji, Wydawnictwo d2d, Kraków 2019
5. Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Wydawnictwo d2d, Kraków 2013
6. Johannes Itten, Sztuka barwy, Wydawnictw d2d, Kraków 2015
7. Jose Scaglione, Laura Meseguer, Jak Projektować Kroje Pisma, Od Szikicu do Ekranu, Wydawnictwo d2d, Kraków 2013
8. Ulysses Voelker, Porządek w Projektowaniu, Siatki w Projektowaniu Graficznym, Teoria i Praktyka, Wydanictwo d2d, Kraków 2020
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Dziuba (ostatnia modyfikacja: 06-05-2021 23:14)