SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Rysunek anatomiczny |
Kod przedmiotu | 03.1-WA-GrafP-RYSA-Ć-S14_pNadGenN6UKF |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Grafika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia zapoznają studentów z anatomią człowieka w trakcie pracy z modelem. Uczą obserwować i przedstawiać ciało człowieka przy pomocy rysunku. Wzbogacają studenta o nowe doświadczenia artystyczne. Mogą być źródłem inspiracji i wstępem do samodzielnej pracy twórczej, której tematem jest ciało człowieka. Pomagają w realizacji zadań w innych pracowniach.
Student powinien posiadać podstawową umiejętność rysowania, którą będzie mógł rozwijać w trakcie zajęć.
Tematy realizowane podczas zajęć:
- elementarna wiedza na temat układu kostnego ( w oparciu o studium szkieletu) i mięśniowego człowieka (w oparciu o studium modela)
- rysunek szkieletu człowieka
- rysunek szkieletu w perspektywie
- studium proporcji
- kontrapost
- zadanie domowe: seria rysunków dłoni i stóp
Proces dydaktyczny przewiduje ćwiczenia rysunkowe wyłącznie z natury (studium aktu). Zadania zapoznawać będą z ogólną budową człowieka, jak i z poszczególnymi częściami ciała osobno (np. tors, kończyny górne i dolne, głowa). Dynamizowanie pozy, studiowanie człowieka w ruchu, przedstawianie napiętych i rozluźnionych mięśni prowadzić będzie do pełniejszego poznania ciała, jego dynamiki.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na ogólną ocenę studenta składają się: aktywność w pracowni, zaangażowanie i współpraca z prowadzącymi, samodzielność, kreatywność, ocena artystycznego i merytorycznego rezultatu prac. Istotne jest zrealizowanie ustalonej ilości rysunków na tematy zadane w pracowni oraz zadania domowe.
Sarah Simblet, „Anatomia dla artystów”, Arkady, Warszawa, 2003
Josef Zrzawy, „Anatomia człowieka dla plastyków”, PZWL, Warszawa, 1963
Jeno Barscsay, „Anatomia dla artysty”, Wydawnictwo Ossolińskich, Wrocław, 1988
Terisio Pignatti, „Historia rysunku. Od Altamiry do Picassa”, Arkady
R.D. Sinelnikow, Atlas of human anatomy, tom 1-3, Mir Publishers, Moscow, 1989
Strony www artystów, którzy zajmują się rysunkiem
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Dziuba (ostatnia modyfikacja: 04-05-2021 23:16)