SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Fortepian - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Fortepian
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMD-FOR-Ć-S14_pNadGenDTMRA
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ryszard Zimnicki
  • prof. dr hab. Dorota Frąckowiak Kapała
  • dr hab. Karol Schmidt
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  • rozwijanie umiejętności instrumentalnych, wrażliwości artystycznej i wiedzy metodycznej potrzebnych do samodzielnego opanowywania zróżnicowanego stylistycznie repertuaru fortepianowego i  kameralistyki fortepianowej (realizacja partii fortepianu towarzyszącego)
  • poznanie możliwie szerokiego repertuaru - adekwatnego do możliwości wykonawczych i specyfiki percepcji różnych słuchaczy- przydatnego w przyszłej pracy zawodowej animatora, popularyzatora muzyki - w szkolnictwie i placówkach kultury
  • rozwijanie umiejętności czytania a vista 

Wymagania wstępne

Wynik pozytywny uzyskany podczas procedury kwalifikacyjnej przewidzianej dla kandydatów na I rok studiów II stopnia kierunek EASM

Zakres tematyczny

  • ulepszanie posiadanego warsztatu pianistycznego
  • gra polifoniczna  
  • kształtowanie cech emocjonalnych  koniecznych do swobodniejszej wypowiedzi artystycznej 
  • rozwijanie pamięci muzycznej 
  • doskonalenie umiejętności trafnej, krytycznej oceny własnej  gry 
  • kształtowanie smaku artystycznego
  • kameralistyka - doskonalenie cech wykonawczych akompaniatora
  • gra publiczna - rozwijanie umiejętności doboru repertuaru według  własnych możliwości wykonawczych, percepcji słuchaczy, warunków akustycznych sali, właściwości instrumentu itp.
  • gra a vista                                 
  •  
  •   REALIZACJA TREŚCI PROGRAMOWYCH UZALEŻNIONA JEST OD INDYWIDUALNYCH  PREDYSPOZYCJI  MUZYCZNYCH I UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNYCH STUDENTÓW!

 

 

Metody kształcenia

  • wyznaczanie zakresu materiału do samodzielnego przygotowania a następnie sprawdzenie i omówienie na zajęciach
  • pokaz prawidłowej realizacji problemów wykonawczych na przykładzie konkretnego utworu 
  • wspólna gra na zajęciach z jednoczesnym proponowaniem konkretnych sposobów ćwiczenia i tworzeniem wprawek  przydatnych do pokonania doraźnych problemów technicznych
  • tworzenie grupy seminaryjnej studentów prezentujących wobec swoich kolegów opracowane utwory, omawiających sposoby ćwiczenia i pracy nad nimi a także poddających je pod ocenę słuchaczy
  • aktywizacja studenta do gry publicznej 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Formą zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie z oceną. Jego podstawą jest zaprezentowanie przed nauczycielem wyznaczonego materiału obejmującego: a/ utwory zadane przez pedagoga i opracowywane pod jego kierunkiem, b/ utwór przeznaczony do samodzielnego przygotowania c/ utwór zaprezentowany w warunkach gry publicznej.Warunkiem jest również systematyczne uczęszczanie na zajęcia [kontrola obecności], oraz systematyczna praca.

Literatura podstawowa

         Etiudy – zbiory etiud  B. Bertiniego, V. Duvernoya, L.Schytte, H.Lemoina, H. Berensa,  K. Czernego, St.Hellera, A. Loeschorna itp.

        Utwory muzyki dawnej i utwory polifoniczne – Wybór utworów z XVII i XVIII w.;  J.S.Bach – Łatwe utwory, Drobne utwory, Małe preludia,

         Inwencje dwugłosowe, Suity francuskie  ; G.F.Haendel  Utwory wybrane   itp.

      Formy klasyczne – wybory sonatin  opr. Hoffmann-Rieger, opr.S.Raube  ; W.A.Mozart – Sonatiny wiedeńskie , Sonaty ; J.Haydn-Sonaty,         Drobne utwory; L. van Beethoven – Łatwe wariacje, Ronda, Sonatiny, Sonaty itp.

     Utwory dowolne – Czytanki muzyczne  z I-IV opr.E.Altberg ;  Łatwe utwory kompozytorów polskich – F.Chopina, K.Szymanowskiego, J.Garści, W.Lutosławskiego, W.Kilara ; wybrane utwory F.Mendelssohna, R,Schumanna, P.Czajkowskiego, S.Prokofiewa, D.Kabalewskiego, E.Griega, Fr.Schuberta , B.Bartoka itp.

    Akompaniamenty : Utwory zaproponowane przez studentów oraz akompaniamenty do  utworów z różnych epok na głos, skrzypce, obój, fagot, flet, trąbkę, itp.,duety fortepianowe – na cztery ręce, dwa fortepiany

     PODANĄ LITERATURĘ NALEŻY TRAKTOWAĆ JAKO PRZYKŁADOWĄ!

Literatura uzupełniająca

A. Foldes  ABC pianisty

W. Chmielowska  Z zagadnień nauczania gry na fortepianie

H. Neuhaus  Sztuka pianistyczna

G. Sandor  O grze na fortepianie - gest, wyraz ,dźwięk 

aktualności wydawnicze, czasopisma muzyczne, i inne materiały dotyczące muzyki fortepianowej

 

PODANĄ LITERATURĘ NALEŻY TRAKTOWAĆ JAKO PRZYKŁADOWA!

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Michał Kocot (ostatnia modyfikacja: 26-04-2021 14:14)