rozwijanie umiejętności instrumentalnych, wrażliwości artystycznej i wiedzy metodycznej potrzebnych do samodzielnego opanowywania zróżnicowanego stylistycznie repertuaru fortepianowego i kameralistyki fortepianowej (realizacja partii fortepianu towarzyszącego)
poznanie możliwie szerokiego repertuaru -adekwatnego do możliwości wykonawczych i specyfiki percepcji różnych słuchaczy- przydatnego w przyszłej pracy zawodowej animatora, popularyzatora muzyki - w szkolnictwie i placówkach kultury
problemy wykonawcze związane z nowatorstwem środków kompozytorskich we współczesnej muzyce fortepianowej
próby różnicowanie brzmienia linii polifonicznych w fakturach dwu- i trzygłosowych
samodzielne opracowanie utworu fortepianowego wybranego przez studenta
doskonalenie umiejętności trafnej oceny własnej gry
kształtowanie smaku artystycznego
gra a vista z uwzględnieniem wiernego odczytu jak największej ilości elementów zawartych w zapisie
poszerzenie znajomości repertuaru fortepianowego związanego z kierunkiem studiów
gra publiczna - dalsze rozwijanie umiejętności doboru repertuaru według możliwości wykonawczych, percepcji słuchaczy, warunków akustycznych sali, właściwości instrumentu itp.
kameralistyka – doskonalenie cech wykonawczych akompaniatora
REALIZACJA TREŚCI PROGRAMOWYCH UZALEŻNIONA JEST OD INDYWIDUALNYCH PREDYSPOZYCJI MUZYCZNYCH I UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNYCH STUDENTÓW!
Metody kształcenia
wyznaczanie zakresu materiału do samodzielnego przygotowania a następnie sprawdzenie i omówienie na zajęciach
pokaz prawidłowej realizacji problemów wykonawczych na przykładzie konkretnego utworu zestawiony z zademonstrowaniem niepoprawnych realizacji techniczno-muzycznych
wspólna gra na zajęciach z jednoczesnym proponowaniem konkretnych sposobów ćwiczenia i tworzeniem wprawek przydatnych do pokonania doraźnych problemów technicznych
tworzenie grupy seminaryjnej studentów prezentujących wobec swoich kolegów opracowane utwory,omawiających sposoby ćwiczenia i pracy nad nimi a także poddających je pod ocenę słuchaczy
aktywizacja studenta do gry publicznej
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Formą zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie z oceną. Jego podstawą jest zaprezentowanie przed nauczycielem wyznaczonego materiału, obejmującego: a/ utwory zadane przez pedagoga i opracowywane pod jego kierunkiem, b/ utwór przeznaczony do samodzielnego przygotowania c/ utwór zaprezentowany w warunkach gry publicznej.
Literatura podstawowa
Etiudy – zbiory etiud B. Bertiniego, V. Duvernoya, L.Schytte, H.Lemoina, H. Berensa, K. Czernego, St.Hellera, A. Loeschorna itp.
Utwory muzyki dawnej i utwory polifoniczne – Wybór utworów z XVII i XVIII ; J.S.Bach – Łatwe utwory, Drobne utwory, Małe preludia, Inwencje dwugłosowe, Suity francuskie ; G.F.Haendel Utwory wybrane itp.
Formy klasyczne – wybory sonatin opr. Hoffmann-Rieger, opr.S.Raube ; W.A.Mozart – Sonatiny wiedeńskie , Sonaty ; J.Haydn-Sonaty, Drobne utwory ; L. van Beethoven – Łatwe wariacje, Ronda, Sonatiny, Sonaty itp.
Utwory dowolne – Czytanki muzyczne z I-IV opr. E.Altberg; Łatwe utwory kompozytorów polskich – F.Chopina, K.Szymanowskiego, J.Garści, W.Lutosławskiego, W.Kilara ; wybrane utwory F.Mendelssohna, R.Schumanna, P.Czajkowskiego S.Prokofiewa, D.Kabalewskiego, E.Griega, Fr.Schuberta, B.Bartoka itp.
Akompaniamenty : Utwory zaproponowane przez studentów oraz akompaniamenty do utworów z różnych epok na głos, skrzypce, obój, fagot, flet, trąbkę itp., duety fortepianowe –na cztery ręce, dwa fortepiany
PODANĄ LITERATURĘ NALEŻY TRAKTOWAĆ JAKO PRZYKŁADOWĄ!
Literatura uzupełniająca
A. Foldes ABC pianisty
W. Chmielowska Z zagadnień nauczania gry na fortepianie
H. Neuhaus Sztuka pianistyczna
G. Sandor O grze na fortepianie - gest, wyraz ,dźwięk
aktualności wydawnicze, czasopisma muzyczne i inne materiały dotyczące muzyki fortepianowej
PODANĄ LITERATURĘ NALEŻY TRAKTOWAĆ JAKO PRZYKŁADOWĄ!
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Michał Kocot (ostatnia modyfikacja: 26-04-2021 14:14)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.