SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Fortepian - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Fortepian
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMD-FOR-Ć-S14_pNadGenDTMRA
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ryszard Zimnicki
  • prof. dr hab. Dorota Frąckowiak Kapała
  • dr hab. Karol Schmidt
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  • rozwijanie umiejętności instrumentalnych, wrażliwości artystycznej i wiedzy metodycznej potrzebnych do samodzielnego opanowywania zróżnicowanego stylistycznie repertuaru fortepianowego i  kameralistyki fortepianowej (realizacja partii fortepianu towarzyszącego)
  • poznanie możliwie szerokiego repertuaru -adekwatnego do możliwości wykonawczych i specyfiki percepcji różnych słuchaczy- przydatnego w przyszłej pracy zawodowej animatora, popularyzatora muzyki - w szkolnictwie i placówkach kultury
  • rozwijanie umiejętności czytania a vista 

Wymagania wstępne

Zaliczenie semestru 1

Zakres tematyczny

  •  kontynuowanie usprawniania posiadanego warsztatu pianistycznego 
  •  problemy wykonawcze związane z nowatorstwem środków kompozytorskich we współczesnej muzyce fortepianowej  
  •  próby różnicowanie brzmienia linii polifonicznych w fakturach dwu- i trzygłosowych
  • samodzielne opracowanie  utworu fortepianowego wybranego przez studenta
  • doskonalenie umiejętności trafnej oceny własnej  gry 
  • kształtowanie smaku artystycznego
  • gra a vista z uwzględnieniem wiernego odczytu jak największej ilości elementów zawartych w zapisie
  • poszerzenie znajomości repertuaru fortepianowego związanego z kierunkiem studiów 
  • gra publiczna - dalsze rozwijanie umiejętności doboru repertuaru według możliwości wykonawczych, percepcji słuchaczy,   warunków akustycznych  sali, właściwości  instrumentu itp.
  • kameralistyka – doskonalenie cech wykonawczych  akompaniatora  
  •  
  • REALIZACJA TREŚCI PROGRAMOWYCH UZALEŻNIONA JEST OD INDYWIDUALNYCH PREDYSPOZYCJI MUZYCZNYCH I UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNYCH STUDENTÓW!

Metody kształcenia

  • wyznaczanie zakresu materiału do samodzielnego przygotowania a następnie sprawdzenie i omówienie na zajęciach
  • pokaz prawidłowej realizacji problemów wykonawczych na przykładzie konkretnego utworu zestawiony z zademonstrowaniem niepoprawnych realizacji techniczno-muzycznych
  • wspólna gra na zajęciach z jednoczesnym proponowaniem konkretnych sposobów ćwiczenia i tworzeniem wprawek  przydatnych do pokonania doraźnych problemów technicznych
  • tworzenie grupy seminaryjnej studentów prezentujących wobec swoich kolegów opracowane utwory,omawiających sposoby ćwiczenia i pracy nad nimi a także poddających je pod ocenę słuchaczy
  • aktywizacja studenta do gry publicznej 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Formą zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie z oceną. Jego podstawą jest zaprezentowanie przed nauczycielem wyznaczonego materiału, obejmującego: a/ utwory zadane przez pedagoga i opracowywane pod jego kierunkiem, b/ utwór przeznaczony do samodzielnego przygotowania c/ utwór zaprezentowany w warunkach gry publicznej.

Literatura podstawowa

         Etiudy – zbiory etiud  B. Bertiniego, V. Duvernoya, L.Schytte, H.Lemoina, H. Berensa, K. Czernego, St.Hellera, A. Loeschorna itp.

        Utwory muzyki dawnej i utwory polifoniczne – Wybór utworów z XVII i XVIII ;  J.S.Bach –  Łatwe utwory, Drobne utwory, Małe          preludia, Inwencje dwugłosowe, Suity francuskie  ; G.F.Haendel   Utwory wybrane  itp.

      Formy klasyczne – wybory sonatin  opr. Hoffmann-Rieger, opr.S.Raube  ; W.A.Mozart – Sonatiny wiedeńskie , Sonaty ; J.Haydn-Sonaty, Drobne utwory ;  L. van Beethoven – Łatwe wariacje, Ronda, Sonatiny, Sonaty itp.

     Utwory dowolne – Czytanki muzyczne  z I-IV opr. E.Altberg;  Łatwe utwory kompozytorów polskich – F.Chopina, K.Szymanowskiego, J.Garści, W.Lutosławskiego, W.Kilara ; wybrane utwory F.Mendelssohna, R.Schumanna, P.Czajkowskiego S.Prokofiewa, D.Kabalewskiego, E.Griega, Fr.Schuberta, B.Bartoka itp.

    Akompaniamenty : Utwory zaproponowane przez studentów oraz akompaniamenty do  utworów z różnych epok na głos, skrzypce, obój, fagot, flet, trąbkę itp., duety fortepianowe –na cztery ręce, dwa fortepiany

     PODANĄ LITERATURĘ NALEŻY TRAKTOWAĆ JAKO PRZYKŁADOWĄ!

Literatura uzupełniająca

A. Foldes  ABC pianisty

W. Chmielowska   Z zagadnień nauczania gry na fortepianie  

H. Neuhaus  Sztuka pianistyczna

G. Sandor O grze na fortepianie - gest, wyraz ,dźwięk 

aktualności wydawnicze, czasopisma muzyczne i inne materiały dotyczące muzyki fortepianowej

PODANĄ LITERATURĘ NALEŻY TRAKTOWAĆ JAKO PRZYKŁADOWĄ!

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Michał Kocot (ostatnia modyfikacja: 26-04-2021 14:14)