SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Specjalistyczna literatura muzyczna EASM II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Specjalistyczna literatura muzyczna EASM II
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMD-SLMuzII-S19
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Andrzej Tuchowski
  • dr Stanisław Leśniewski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest wprowadzenie w zakres tej literatury muzycznej, która ukształtowała idiomatykę dyskursów muzyki filmowej w poszczególnych gatunkach filmu oraz w poszczególnych tradycjach narodowych. Ujęcie to zdaje się szczególnie ważne z punktu widzenia szeroko pojętej edukacji muzycznej ze względu na ogromna popularność filmu i muzyki filmowej wśród szerokich rzesz społeczeństwa. Daje to możność wykształcenia cennego instrumentu w działalności edukacyjnej: dojście do tzw muzyki poważnej poprzez skojarzenia z filmem.

Wymagania wstępne

Przyjęcie na studia II stopnia i zaliczenie I roku studiów.

Zakres tematyczny

10 R. Vaughan Williams – A London Symphony, G. Holst , The Planets, B. Britten, Sinfonia da Requiem – kształtowanie się idiomu angielskiej muzyki filmowej

11.M.Karłowicz, Odwieczne pieśni, Stanisław i Anna Oświecimowie, W. Kilar, Kościelec 1909 , Krzesany, Orawa, Exodus – wpływ na oblicze polskiej muzyki filmowej

12. D. Szostakowicz, VII Symfonia Leningradzka, S. Prokofiew, I Koncert fortepianowy, Romeo i Julia (fragmenty)  – wpływ na kino radzieckie i rosyjskie

13. R. Addinsell, Koncert Warszawski ( z filmu A dangerous Moonlight, 1941)

14. I. Strawiński, Święto wiosny - wpływ na muzykę w filmach science-fiction

15. G. Holst, Planety - wpływ na muzykę filmową Johna Williamsa

16. A. Scriabin, Prometeusz - antycypacja niektórych aspektów idiomatyki narracji muzyki filmowej

17. B. Bartók, Koncert na orkiestrę - wpływ na język kompozytorski wybranych twórców muzyki filmowej

18. M. van der Aa, Up-close - relacja muzyki i filmu w muzyce XXI wieku

19. A. Krzanowski, Audycja V - muzyka współczesna, a idea kina interaktywnego

Metody kształcenia

Wykład połączony z prezentacjami fragmentów poszczególnych kompozycji

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Test słuchowy: warunkiem zaliczenia jest rozpoznanie minimum 60 % wymaganego repertuaru.

Literatura podstawowa

  1. J. Haraschin, Przewodnik koncertowy

  2. B. Muchenberg, Pogadanki o muzyce cz. 2

  3. Wielka Encyklopedia Muzyczna PWM

  4. Ponadto: literatura stosowna do każdego z zagadnień szczegółowych

 

Literatura uzupełniająca

1. Jerzy Toeplitz, Historia sztuki filmowej, Warszawa 1969

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-05-2021 21:56)