SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Specjalistyczna literatura muzyczna EASM II |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-EASMD-SLMuzII-S19 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie w zakres tej literatury muzycznej, która ukształtowała idiomatykę dyskursów muzyki filmowej w poszczególnych gatunkach filmu oraz w poszczególnych tradycjach narodowych. Ujęcie to zdaje się szczególnie ważne z punktu widzenia szeroko pojętej edukacji muzycznej ze względu na ogromna popularność filmu i muzyki filmowej wśród szerokich rzesz społeczeństwa. Daje to możność wykształcenia cennego instrumentu w działalności edukacyjnej: dojście do tzw muzyki poważnej poprzez skojarzenia z filmem.
Przyjęcie na studia II stopnia i zaliczenie I roku studiów.
10 R. Vaughan Williams – A London Symphony, G. Holst , The Planets, B. Britten, Sinfonia da Requiem – kształtowanie się idiomu angielskiej muzyki filmowej
11.M.Karłowicz, Odwieczne pieśni, Stanisław i Anna Oświecimowie, W. Kilar, Kościelec 1909 , Krzesany, Orawa, Exodus – wpływ na oblicze polskiej muzyki filmowej
12. D. Szostakowicz, VII Symfonia Leningradzka, S. Prokofiew, I Koncert fortepianowy, Romeo i Julia (fragmenty) – wpływ na kino radzieckie i rosyjskie
13. R. Addinsell, Koncert Warszawski ( z filmu A dangerous Moonlight, 1941)
14. I. Strawiński, Święto wiosny - wpływ na muzykę w filmach science-fiction
15. G. Holst, Planety - wpływ na muzykę filmową Johna Williamsa
16. A. Scriabin, Prometeusz - antycypacja niektórych aspektów idiomatyki narracji muzyki filmowej
17. B. Bartók, Koncert na orkiestrę - wpływ na język kompozytorski wybranych twórców muzyki filmowej
18. M. van der Aa, Up-close - relacja muzyki i filmu w muzyce XXI wieku
19. A. Krzanowski, Audycja V - muzyka współczesna, a idea kina interaktywnego
Wykład połączony z prezentacjami fragmentów poszczególnych kompozycji
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Test słuchowy: warunkiem zaliczenia jest rozpoznanie minimum 60 % wymaganego repertuaru.
J. Haraschin, Przewodnik koncertowy
B. Muchenberg, Pogadanki o muzyce cz. 2
Wielka Encyklopedia Muzyczna PWM
Ponadto: literatura stosowna do każdego z zagadnień szczegółowych
1. Jerzy Toeplitz, Historia sztuki filmowej, Warszawa 1969
Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-05-2021 21:56)