SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka w zakresie nauczania muzyki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka w zakresie nauczania muzyki
Kod przedmiotu 05.1-WA-EASMD-PRM-S20
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Łuczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

W trakcie praktyki następuje kształtowanie kompetencji dydaktycznych przez zapoznanie się ze specyfiką szkoły, w której praktyka jest odbywana.

W szczególności – poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji.

Wymagania wstępne

Ukończone studia licencjackie w zakresie Edukacji Muzycznej.

Zakres tematyczny

  • Formowanie stylu pracy nauczycielskiej.
  • Kształcenie właściwych umiejętności i nawyków oraz wdrażanie do samodzielnego stosowania zdobytej wiedzy.
  • Udział w całokształcie życia szkoły ze szczególnym uwzględnieniem nauczania przedmiotu „muzyka” w klasach IV – VII (obserwacja i prowadzenie zajęć),
  •  Przygotowanie do realizacji różnorodnych form działalności muzycznej na terenie szkoły i środowiska (konkursy, koncerty, przedstawienia).

ZAKRES TEMATYCZNY PRAKTYKI:

  • ALFABET DŹWIĘKÓW ( Rytm i metrum; Od gamy do melodii; Akompaniament; Solo, zespół, chór; Dynamika i barwa dźwięku; Tempo i artykulacja);
  • MUZYKA LUDOWA ( Polski folklor muzyczny; Polskie tańce narodowe; Folklor muzyczny sąsiadów Polski; Folklor muzyczny na świecie);
  • W ŚWIECIE MUZYKI ( Rodzaje i style muzyki; Muzyka XVIII, XIX i XX wieku;  Muzyka w roli głównej; Od opery do musicalu; Z muzyką w tle);
  • INSTRUMENTY MUZYCZNE ( Instrumenty perkusyjne, strunowe, dęte; Zespoły instrumentalne);
  • FORMY MUZYCZNE ( Okres muzyczny; Forma AB i ABA; Rondo; W kanonie; Wariacje);
  • DLA OJCZYZNY ( Pieśni patriotyczne, Pod biało – czerwoną flagą; Na żołnierską nutę);
  • MUZYCZNY WEHIKUŁ CZASU ( Od Średniowiecza do Renesansu; J.S. Bach; Barok; Klasycyzm; F. Chopin; Romantyzm; S. Moniuszko – twórca polskiej opery; W. Lutosławski i muzyka XX wieku);
  • ZAPRASZAMY DO TAŃCA ( Historia tańca; Taniec klasyczny, współczesny; Tanecznym krokiem).

 

Metody kształcenia

Metoda analityczno – percepcyjna (głównie przy pracy nad piosenką lub utworem instrumentalnym).
Metoda problemowo – odtwórcza (głównie podczas samodzielnej pracy na angażowaniu myślenia i inwencji muzycznej uczniów do rozwiązywania określonego
problemu o charakterze twórczym).
Metoda problemowo – analityczna (ma ona zastosowanie głównie w nauce słuchania muzyki).
Metoda ekspozycji.
Metoda organizowania i rozwijania działalności muzycznej.
Klasyczna metoda problemowa i ekspresyjna.
Metoda praktycznego działania.
 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wymagana obecność na zajęciach w szkole. Zaliczone wszystkie prace ćwiczeniowe (przygotowywane na poszczególne zajęcia muzyczne), plany zajęć obserwowanych oraz  opracowanie 10 scenariuszy zajęć ( do klas 4 - 7). Wypełniona, podpisana, zatwierdzona i oceniona przez opiekuna praktyk dokumentacja.

 

Literatura podstawowa

1. E. Lipska, M. Przychodzińska, Drogi do muzyki, Warszawa 1999.
2. K. Bulla, Słuchanie muzyki, Warszawa 1971.
3. Z. Burowska, Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole, Warszawa 1980.
4. Z. Ciechan, Nauczyciel i Twórczość muzyczna uczniów, Warszawa 1980.
5. R. Wawrowska, Muzyka i ruch, Warszawa 1988.
6. D. Malko, Zasady muzyki i kształcenie słuchu, Warszawa 1992.
7. B. Schaeffer, Dzieje muzyki, Warszawa 1983.
8. R. Ławrowska, Uczeń i nauczyciel w edukacji muzycznej, Kraków 2003.

PONADTO:

Adamczyk Ewa, Bum Bum Rurki w gimnazjum. Kolorowe „Cztery pory roku”, nr 2013/1

Adamczyk Ewa, Od Maneta do Gauguina. Inspiracje dla edukacji muzyczno-estetycznej, nr 2001/4

Adamczyk Ewa, Projekt edukacyjny Chopinalia 2010, nr 2010/5

Adamczyk Ewa, W poszukiwaniu niezwykłego brzmienia – muzykowanie na Bum Bum Rurkach, nr 2012/5

Adamiak Władysław, Dwa konspekty lekcyjne w kl. VI, nr 1967/2

Literatura uzupełniająca

  1.  Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, nr 2017/2
  2.  Pracownie muzyczne – program pilotażowy projektu „Grajmy w szkole”, nr 2017/5

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anna Łuczak (ostatnia modyfikacja: 29-04-2021 23:04)