SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praktyka w zakresie nauczania muzyki |
Kod przedmiotu | 05.1-WA-EASMD-PRM-S20 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
W trakcie praktyki następuje kształtowanie kompetencji dydaktycznych przez zapoznanie się ze specyfiką szkoły, w której praktyka jest odbywana.
W szczególności – poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji.
Ukończone studia licencjackie w zakresie Edukacji Muzycznej.
ZAKRES TEMATYCZNY PRAKTYKI:
Metoda analityczno – percepcyjna (głównie przy pracy nad piosenką lub utworem instrumentalnym).
Metoda problemowo – odtwórcza (głównie podczas samodzielnej pracy na angażowaniu myślenia i inwencji muzycznej uczniów do rozwiązywania określonego
problemu o charakterze twórczym).
Metoda problemowo – analityczna (ma ona zastosowanie głównie w nauce słuchania muzyki).
Metoda ekspozycji.
Metoda organizowania i rozwijania działalności muzycznej.
Klasyczna metoda problemowa i ekspresyjna.
Metoda praktycznego działania.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wymagana obecność na zajęciach w szkole. Zaliczone wszystkie prace ćwiczeniowe (przygotowywane na poszczególne zajęcia muzyczne), plany zajęć obserwowanych oraz opracowanie 10 scenariuszy zajęć ( do klas 4 - 7). Wypełniona, podpisana, zatwierdzona i oceniona przez opiekuna praktyk dokumentacja.
1. E. Lipska, M. Przychodzińska, Drogi do muzyki, Warszawa 1999.
2. K. Bulla, Słuchanie muzyki, Warszawa 1971.
3. Z. Burowska, Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole, Warszawa 1980.
4. Z. Ciechan, Nauczyciel i Twórczość muzyczna uczniów, Warszawa 1980.
5. R. Wawrowska, Muzyka i ruch, Warszawa 1988.
6. D. Malko, Zasady muzyki i kształcenie słuchu, Warszawa 1992.
7. B. Schaeffer, Dzieje muzyki, Warszawa 1983.
8. R. Ławrowska, Uczeń i nauczyciel w edukacji muzycznej, Kraków 2003.
PONADTO:
Adamczyk Ewa, Bum Bum Rurki w gimnazjum. Kolorowe „Cztery pory roku”, nr 2013/1
Adamczyk Ewa, Od Maneta do Gauguina. Inspiracje dla edukacji muzyczno-estetycznej, nr 2001/4
Adamczyk Ewa, Projekt edukacyjny Chopinalia 2010, nr 2010/5
Adamczyk Ewa, W poszukiwaniu niezwykłego brzmienia – muzykowanie na Bum Bum Rurkach, nr 2012/5
Adamiak Władysław, Dwa konspekty lekcyjne w kl. VI, nr 1967/2
Zmodyfikowane przez dr Anna Łuczak (ostatnia modyfikacja: 30-04-2021 11:19)