SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogiczne projekty muzyczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogiczne projekty muzyczne
Kod przedmiotu 05.1-WA-EASMD-PedPrM-S20
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Łuczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie do pracy dydaktycznej i terapeutycznej w zakresie prowadzenia aktywnych/ekspresyjnych zajęć muzycznych wg Metody Marii Montessori.

 

Wymagania wstępne

Zaliczone kursy ze specjalności nauczycielskiej z zakresu psychologii, pedagogiki i muzyki (prawidłowy śpiew indywidualny i zbiorowy, ruch przy muzyce, gra na instrumentach, tworzenie muzyki, percepcja muzyki).
 

 

Zakres tematyczny

Technika opracowania scenariuszy zajęć muzycznych: ( w zakresie wybranej formy ekspresji) Metodą Marii Montessori.

  1. Założenia pedagogiki Marii Montessori („dziecko ma być budowniczym samego siebie”.
  2. Cele pedagogiki Marii Montessori (Każde dziecko, powinno rozwijać się w najlepszych dla siebie warunkach i wśród  kochających, życzliwych mu ludzi.)
  3. Formy pedagogiki Marii Montessori (działanie praktyczne, doświadczenie, eksperymenty),
  • Uczenie się przez działanie,
  • Samodzielność,
  • Koncentracja,
  • Lekcje ciszy,
  • Porządek,
  • Społeczne reguły,
  • Obserwacja.   

4. Materiały MM (oryginalny zestaw pomocy dydaktycznych):

  • Materiały do ćwiczeń z praktycznego życia;
  • Materiał sensoryczny;
  • Materiały artystyczne;

5. Otoczenie dziecka.

6. Wrażliwe fazy rozwojowe dziecka.

 

Metody kształcenia

Metody aktywizujące: (melobajka, drama, inscenizacje, bajki muzyczne).
Metoda artystycznych projektów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Pozytywna ocena za samodzielnie przygotowany (opisany, przedstawiony/nagrany) scenariusz zajęć. Aktywny udział w zajęciach. Opracowanie i omówienie/przedstawienie wybranych zagadnień. Znajomość podstawowej literatury przedmiotu.

Literatura podstawowa

 Guz S.: Metoda Montessori w przedszkolu i szkole. Kształcenie i osiągnięcia dzieci, Lublin 2006

Korzeniowska W., Przemiany w naukach o wychowaniu – idee, koncepcje, rzeczywistość edukacyjna, Kraków 2002

Łatacz Ewa, Jak wychowywać dzieci? Zarys teorii pedagogicznej Marii Montessori, Kraków 1995

Łatacz Ewa, Recepcja teorii pedagogicznej Marii Montessori w Polsce do roku 1939, UŁ, 1996

Miksza Małgorzata, Zrozumieć Montessori czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka, Kraków 1998.

Badura-Strzelczyk G., Pomóż mi policzyć to samemu, Opole 2008

Badura-Strzelczyk G., Pomóż mi zrobić to samemu, Kraków 1998

Berg H.K. Maria Montessori – poszukiwanie życia razem z dziećmi: Odpowiedzi na aktualne pytania pedagogiczne, 2007

Broderman Smeds M., Skjöld Wennerström K. Pedagogika Montessori w przedszkolu i szkole, 2009

Cavalletti S., Potencjał duchowy dziecka, Kraków 2001

Epstein P., Z notatek obserwatora Montessori w praktyce, Kraków 2014

Guz S.(red.), Metoda Marii Montessori – Historia i współczesność, Lublin 1994

Guz S., Edukacja w systemie Montessori. Podręcznik dla nauczycieli i studentów, T. I,II,  Lublin 1998.

Pitamic M. Naucz mnie samodzielności. Zajęcia Metodą Montessori dla Ciebie i Twojego dziecka, Warszawa 2010

Steenberg U., Pedagogika Marii Montessori w przedszkolu, Kielce 2004

Wkrótce Wielkanoc / Maria Tomaszewska // Bliżej Przedszkola. – 2013, nr 3.

Współczesne inspiracje muzyką ludową / Aneta Hacia, Mirosław Grusiewicz // Wychowanie Muzyczne. – 2014, nr 4.

Twórcze warsztaty muzyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Założenia i podstawy / Urszula Słyk // Wychowanie Muzyczne. – 2015, nr 4.

 Viva la musica : projekt edukacyjny / Danuta Dębska // Wychowanie Muzyczne. – 2015, nr 4.

 W kąciku zabaw / Bogdan Lipiński, Jadwiga Lipińska // Wychowanie Muzyczne. – 2015, nr 2.

W krainie spokoju i radości / Maria Tomaszewska // Bliżej Przedszkola. – 2013, nr 7-8.

Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole / Gabriela Karin Konkol // Wychowanie Muzyczne. – 2015, nr 2.

Dlaczego miłośnicy hip-hopu powinni słuchać muzyki klasycznej? Scenariusz inscenizacji szkolnej / Marek Dudek // Wychowanie Muzyczne. – 2014, nr 2.

Dlaczego tradycja jest ważna w pracy z małymi dziećmi? Refleksje z realizacji projektu „Mały Kolberg” / Małgorzata Synowiec // Wychowanie Muzyczne. – 2015, nr 1.

Aktywne słuchanie muzyki według Batii Strauss / Małgorzata Białkowska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2013, nr 9.

 

Literatura uzupełniająca

Soleil J. J., Lelong G. - Najsłynniejsze dzieła muzyki światowej – leksykon muzyki instrumentalnej, Łódź 1993, OPUS.

Turska I. - Przewodnik baletowy, PWM, Kraków 1997.

 Popek S.(red.) - Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin 2001, Wyd. UMCS.

Bednarzowa B., Młodzikowska M. - Tańce, rytm, ruch, muzyka, Warszawa 1983.

 Janiszewski M. - Muzykoterapia aktywna. Warszawa, 1993.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anna Łuczak (ostatnia modyfikacja: 29-04-2021 21:41)