SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wiedza o dźwięku - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wiedza o dźwięku
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMD-WOD-S18
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • inż. Zbigniew Adamczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie podstaw akustyki, elektroakustyki i elementów realizacji dźwięku przydatnych w pracy dydaktycznej i artystycznej.

Wymagania wstępne

Wybór przedmiotu z grupy przedmiotów fakultatywnych 

Zakres tematyczny

Fizyczne podstawy akustyki i elektroakustyki. Dźwięk i jego cechy. Źródła dźwięku. Zniekształcenia i zakłócenia. Właściwości słuchu ludzkiego. Elementy wiedzy o zapisie cyfrowym i analogowym.  System MIDI. Synteza dźwięku. Dźwięk w kinie, TV, radiofonii, fonografii. Problemy dźwięku dookólnego.

Metody kształcenia

Wykład konwersatoryjny: wykład połączony z dyskusją w oparciu o zadaną literaturę, wykład z prezentacją multimedialną

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie ze stopniem obejmuje:

- Obecność na zajęciach i aktywną pracę pod kierunkiem prowadzącego (wykład)

- Praca własną – przygotowanie do zajęć, w tym znajomość lektur (do dyskusji)

Każda z powyższych aktywności nie może być oceniona na mniej niż 3,0 aby otrzymać zaliczenie przedmiotu.

Literatura podstawowa

1.      Mieczysław Drobner, Akustyka muzyczna, PWM, 1973

2.      Jan Oleszkowicz, Muzyka, elektronika, informatyka, Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2010

3.      Małgorzata Przedpełska-Bieniek, Dźwięk w filmie, Wydawnictwo Sonoria, Warszawa 2009

4.      Krzysztof Sztekmiler, Podstawy nagłośnienia i realizacji nagrań, Centrum Animacji Kultury, Warszawa 2001

Literatura uzupełniająca

1. Brian C. J. Moore, Wprowadzenie do psychologii słyszenia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Poznań 1999

2. Fritz Winckel, Osobliwości słyszenia muzycznego, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1965

3. Małgorzata Przedpełska-Bieniek, Dźwięk i akustyka. Nauka o dźwięku. E-book, Wydawnictwo Sonoria, Warszawa, 2012

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-05-2021 22:50)