SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Retoryka muzyczna |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-EASMD-ReMuz-S21 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Opanowanie umiejętności analizy związków słowa i muzyki w literaturze muzycznej,
Opanowanie umiejętności analizy partytury pod kątem zastosowania środków retorycznych oraz stosowanych figur ilustrujących pojęcia pozamuzyczne.
Opanowanie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w kształtowaniu własnej interpretacji utworu.
Umiejętność odczytania zapisu nutowego.
Wiedza z zakresu historii muzyki, zasad muzyki, form muzycznych i harmonii na poziomie licencjata.
Wprowadzenie, zarys historyczny.
Ilustracyjność, naśladownictwo natury, idee obrazowania pojęć abstrakcyjnych, teoria afektów i idee oddziaływania muzyki na emocje oraz duchowość człowieka.
Elboratio, dispositio i decoratio - barokowe idee kształtowania formy oraz warstwy muzycznej kompozycji.
Figury retoryczne.
Symbolika tonacji, znaczenie systemów temperacji dla obrazu brzmieniowego muzyki.
Symbolika liczb.
Dyskusja, analiza partytury, wykład, samodzielna praca, demonstracja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wypowiedź pisemna na temat zastosowanych środków ilustrujących pojęcia pozamuzyczne w wybranym wcześniej w porozumieniu z pedagogiem fragmencie utworu muzycznego.
M. Bukofzer Muzyka w epoce baroku, Kraków 1970, PWM.
P. Zawistowski - Rozważania na temat retoryki w muzyce baroku (http://chopin.man.bialystok.pl/umfc/wp-content/uploads/2016/04/02-02.pdf)
N. Harnoncourt Muzyka mową dźwięków, Warszawa 1995, Fundacja „Ruch Muzyczny”.
F. Wesołowski Wprowadzenie do retoryki muzycznej, „Zeszyt Naukowy Akademii Muzycznej we Wrocławiu” nr 21, 1979.
W. Lisecki Vademecum muzycznej „ars oratoria”, „Canor” 1993 nr 3 [6].
R.J. Wieczorek Ut cantus consonet verbis. Związki muzyki ze słowem we włoskiej refleksji muzycznej XVI wieku, Poznań 1995, Ars nova
J. Mattheson Der vollkommene Capellmeister (Hamburg, 1739)
Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-04-2021 11:29)