SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Retoryka muzyczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Retoryka muzyczna
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMD-ReMuz-S21
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie umiejętności analizy związków słowa i muzyki w literaturze muzycznej,

Opanowanie umiejętności analizy partytury pod kątem zastosowania środków retorycznych oraz stosowanych figur ilustrujących pojęcia pozamuzyczne.

Opanowanie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w kształtowaniu własnej interpretacji utworu.

Wymagania wstępne

Umiejętność odczytania zapisu nutowego.

Wiedza z zakresu historii muzyki, zasad muzyki, form muzycznych i harmonii na poziomie licencjata.

Zakres tematyczny

Wprowadzenie, zarys historyczny.

Ilustracyjność, naśladownictwo natury, idee obrazowania pojęć abstrakcyjnych, teoria afektów i idee oddziaływania muzyki na emocje oraz duchowość człowieka.

Elboratio, dispositio i decoratio - barokowe idee kształtowania formy oraz warstwy muzycznej kompozycji. 

Figury retoryczne.

Symbolika tonacji, znaczenie systemów temperacji dla obrazu brzmieniowego muzyki.

Symbolika liczb.

Metody kształcenia

Dyskusja, analiza partytury, wykład, samodzielna praca, demonstracja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wypowiedź pisemna na temat zastosowanych środków ilustrujących pojęcia pozamuzyczne w wybranym wcześniej w porozumieniu z pedagogiem fragmencie utworu muzycznego. 

Literatura podstawowa

M. Bukofzer Muzyka w epoce baroku, Kraków 1970, PWM.

P. Zawistowski - Rozważania na temat retoryki w muzyce baroku (http://chopin.man.bialystok.pl/umfc/wp-content/uploads/2016/04/02-02.pdf)

Literatura uzupełniająca

N. Harnoncourt Muzyka mową dźwięków, Warszawa 1995, Fundacja „Ruch Muzyczny”.

F. Wesołowski Wprowadzenie do retoryki muzycznej, „Zeszyt Naukowy Akademii Muzycznej we Wrocławiu” nr 21, 1979.

W. Lisecki Vademecum muzycznej „ars oratoria”, „Canor” 1993 nr 3 [6].

R.J. Wieczorek Ut cantus consonet verbis. Związki muzyki ze słowem we włoskiej refleksji muzycznej XVI wieku, Poznań 1995, Ars nova

J. Mattheson Der vollkommene Capellmeister (Hamburg, 1739)

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-04-2021 11:29)