SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metody i techniki badań pedagogicznych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metody i techniki badań pedagogicznych
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDP-MBP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Logopedia i terapia pedagogiczna, Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka, Poradnictwo i socjoterapia, Resocjalizacja z prewencją kryminalną, Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest poznanie podstawowych pojęć z zakresu metod i technik badań pedagogicznych. Zapoznanie studenta ze strukturą procesu badawczego, ze szczególnym uwzględnieniem metod i technik badań. Wskazanie na możliwość zastosowania w badaniach pedagogicznych zróżnicowanych metod i technik badawczych. Konstruowanie wybranych narzędzi badawczych. 

 

 

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Wykład

Typy badań społecznych: poznawcze, dla potrzeb praktyki. Typologia badań ze względu na cel, przedmiot, procedurę. Charakterystyka procesu badawczego.Badania jakościowe i ilościowe w naukach społecznych.Metody badań pedagogicznych: sondaż diagnostyczny, monografia, metoda indywidualnych przypadków, eksperyment, metoda biograficzna. Sposoby doboru próby do badań. Etyczne aspekty badań społecznych.

Laboratorium

Przedmiot badań. Formułowanie celu badań i problemów badawczych. Metody, techniki i narzędzia w badaniach pedagogicznych. Obserwacja standaryzowana, obserwacja niestandaryzowana, technika ankiety, wywiad standaryzowany, wywiad niestandaryzowany. Przygotowanie wybranego narzędzia badawczego. 

Metody kształcenia

Wykład: wykład konwencjonalny z prezentacją multimedialną.

Laboratorium: dyskusja, praca w małych grupach, praca z materiałem źródłowym; metody oparte na działaniu praktycznym – sformułowanie celu badań i problemów badawczych, przygotowanie narzędzia badawczego. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład

Warunkiem zaliczenia wykładu uzyskanie powyżej 55% punktów możliwych do zdobycia na końcowym egzaminie z całości nauczanych treści.Ocena z egzaminu końcowego wyznaczana jest następująco: powyżej 55% dostateczny, powyżej 65% dostateczny plus, powyżej 75% dobry, powyżej 85% dobry plus, powyżej 95% bardzo dobry.

Laboratorium

Warunkiem zaliczenia laboratorium jest obecność na zajęciach oraz zyskanie powyżej 55% punktów z możliwych do uzyskania. Punkty z laboratorium można uzyskać: za aktywność na zajęciach i przygotowanie narzędzia badawczego. Ocena z laboratorium wyznaczana jest następująco: powyżej 55% dostateczny, powyżej 65% dostateczny plus, powyżej 75% dobry, powyżej 85% dobry plus, powyżej 95% bardzo dobry.

Ocena końcowa

Warunkiem uzyskania oceny końcowej jest zaliczenie laboratorium i wykładu. Ocena końcowa z przedmiotu ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen z laboratorium (50%) i egzaminu z wykładu (50%).

Literatura podstawowa

1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.

2. Hajduk E., Hipoteza w badaniach pedagogicznych, Zielona Góra 1993, 1994, 1996.

3. Hajduk E., Hipoteza w badaniach społecznych, Zielona Góra 2006.

4. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2007.

5. Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1995.

6. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.

7. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.

8. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995.

Literatura uzupełniająca

1. Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, Warszawa 1996, 1997, 1999, 2002 – dodruk.

2. Denzin N.K., Lincoln Y.S., Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, Warszawa 2009.

3. Kmita J., O kulturze symbolicznej, Warszawa 1982 (rozdz. II).

4. Lutyńska K., Wywiad kwestionariuszow: przygotowanie i sprawdzenie narzędzia badawczego, 1984.

5. Mayntz R., Holm K., Hubner P., Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, Warszawa 1985.

6. Frankfort-Nachmias Ch. i Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.

7. Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne: filozofia – metodyka – ewaluacja, Lublin 2010.

8. Oppenheim A.N., Kwestionariusze, wywiady, pomiar postaw, Poznań 2004.

9. Paprzycka E., Kobiety żyjące w pojedynkę, Toruń 2008.

10. Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2008.

11. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2008

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl (ostatnia modyfikacja: 09-04-2021 08:02)