SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Malarstwo - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Malarstwo
Kod przedmiotu 03.1-WA-D-MAL-S18
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek WA - oferta ERASMUS / sztuki plastyczne
Profil -
Rodzaj studiów Program Erasmus drugiego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 9
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Łukasik, prof. UZ
  • dr hab. Magdalena Gryska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 90 6 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Recognition and development of students’ mental and manual and familiarising them with the basic methods of pictures i a given painting technique. Opportunities for the students to gain necessary experience and skills that will enable them to create their own work. Developing in students an awareness of individual creativity and self-realisation. The subject includes familiarizing painting techniques: watercolor, gouache, crayon, oil, acrylic, collage.

The thematic scope of the subject emphasizes the balance of the workshop and theoretical basis of student development. The starting point is the approach to painting as a discipline assimilating a wide range of available means of artistic expression while mastering contemporary means of image shaping

Wymagania wstępne

Sucessful entrance to Erasmus program.

Zakres tematyczny

Analytic observation of nature as a basis for any workshop activities and other classes based on direct observation.

Designing and planning of paintings (painting sketch).

Project realisation based on a study ( study of still life, study of interior, study of landscape, portrait and self-portrait, study of a person).

Getting to know expressive techniques in 2D .

The basics of the shape of an artistic work.

Synthetic observation of nature.

Classes on a free interpretation of nature.

Classes based on the use of intuition and imagination.

Individual selection of a theme and aim in painting.

Individual and conscious project realisation.

Metody kształcenia

Classes are run by a tutor. One to one tutorials. Assistance during the initial and final stages of a project is provided.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Individual feedback on the students’ onging work, discussions and tutorials. Portfolio and discussions on the achievements during the whole semester. Partticipation in classes, regular attendance and portfolio are necessary for a pass. Feedback and grade on the portfolio.

Literatura podstawowa

Ernst Gombrich, O sztuce

D. Elger, Abbstrakct art, Wydawnictwo Taschen, 2017

Barbara Hess, Abbstrakct expressionism, Wydawnictwo Taschen, 2017

J. Pollakówna, Zpatrzenie myśląc o obrazach myśląc o malarzach, Wydawnictwo: Słowo/Obraz/Terytoria

Literatura uzupełniająca

Wasyl Kandyński, O duchowości w sztuce, Państwowa Galeria Sztuki, łódź, 1996

Władysław Strzemiński, Teoria widzenia, Wydawnictwo słowo/obraz/terytoria, Gdańsk, 2001

H. Damisch, okno w żółci kadmowej albo o tym, co kryje się pod spodem malarstwa, Wydawnictwo Słowo/Obraz/Terytoria

P. Zaporowicz, De trynitate, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika

Nowe pole obrazowania - cyfrowe malarstwo. Na przykładzie Grid System Zbigniewa Romańczuka Akademia Sztuki w Szczecinie, 2015

WEBSITES ABOUT ART:

http://www.labiennale.org/it

WWW.artforum.com

WWW.artreview.com

WWW.flashartonline.com

WWW.parkettart.com

www.obieg.pl

www.dwutygodnik.com

/www.bielskajesien.pl

artbazaar.blogspot.com\

www.arteon.pl

www.magazynsztuki.eu

Monographic catalogs and catalogs from exhibitions of various artists.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Patrycja Wilczek-Sterna (ostatnia modyfikacja: 26-04-2021 22:51)