SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Alternatywne formy komunikacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Alternatywne formy komunikacji
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-AFK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Logopedia i terapia pedagogiczna
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z podstawami wiedzy (istota, klasyfikacja, metody) z zakresu  komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC); znaczenie dla psychospołecznego funkcjonowania osób z problemami w komunikacji werbalnej. Zapoznanie w podstawowym zakresie z metodami AAC (specyfika i przeznaczenie). Uwrażliwienie na znaczenie AAC dla inkluzji społecznej osób z zaburzeniami komunikacji werbalnej.

Wymagania wstępne

Wstępna wiedza na temat zaburzeń mowy i komunikacji społecznej.

Zakres tematyczny

Zaprezentowanie metod komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC);  metodę fonogestowej wizualizacji mowy (Cued Speec)

  1. Komunikacja a psychospołeczne funkcjonowanie człowieka
  2. AAC – definicja, terminologia, klasyfikacja.
  3. Użytkownicy AAC – klasyfikacja, etiologia i symptomatyka zaburzeń w komunikacji werbalnej
  4. Znaki przestrzenno-dotykowe, znaki manualne, znaki graficzne.
  5. Pomoce do porozumiewania się (rozwojowe i sytuacyjne, pomoce proste i elektroniczne, pomoce wysokiej technologi (technologie wspomagające – AT).

Przedstawienie metody fonogestowej oraz wizualizacji mowy

  1. Sposoby wprowadzania i stosowania AAC (stała, czasowa metoda komunikacji, metoda specjalistycznej strategii uczenia się
  2. Możliwości wykorzystania medody AAC, fonofestów oraz wizualizacji mowy
  3. Wykonywanie prostych pomocy rozwojowych i komunikacyjnych, słownika osobistego.

Metody kształcenia

Praca z książką, pokaz z instruktażem, film dydaktyczny, dyskusja, ćwiczenia praktyczne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z ocen: 

 wiedza – na podstawie kolokwium - test z progami punktowymi przeprowadzony   w połowie i na końcu semestru;

 umiejętności – oceny z prac praktycznych: - w trakcie semestru wystawiane na podstawie kryteriów  zgodności z wymogami metodycznymi

 

Literatura podstawowa

  1. Grycman M., Kaniecka K., Szczawiński P., PCS – broszura, Warszawa 2002.
  2. Komunikacja, mowa, język w diagnozie i terapii zaburzeń rozwoju u dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, red. E.M. Minczakiewicz, Kraków 2001.
  3. Komunikacja, zaburzenia, terapia, red. E.M. Skorek, K.B. Kochan. Zielona Góra 2014.
  4. Martinsen H., Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się, Warszawa 2002.
  5. Warrick A., Porozumiewanie się bez słów: komunikacja wspomagająca i alternatywna na świecie, Warszawa 1999.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-04-2021 07:55)