SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Techniki komputerowe w diagnozie i terapii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Techniki komputerowe w diagnozie i terapii
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-TKOM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Logopedia i terapia pedagogiczna
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Nowicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wyjaśnienie znaczenia technologii informacyjnych w realizacji podstawowych założeń procesu terapeutycznego. Zapoznanie się z możliwościami wykorzystania technologii informacyjnych w diagnozie i terapii zaburzeń komunikacji językowej.Szczegółowe poznanie zawartość zasobów Internetowych oraz programów edukacyjno-terapeutycznych. Przygotowanie do samodzielnego projektowania zajęć terapii multimedialnej.

Wymagania wstępne

Podstawowe przygotowanie z w zakresie technologii informacyjnych, sprawne korzystanie z komputera, sieci Internet, pakietu MS Office. Typologie zaburzeń mowy.

Zakres tematyczny

Multimedialne rozwiązania w terapii pedagogicznej. Obszary terapii komputerowej. Technologie informacyjne w realizacji zasad zajęć terapeutycznych. Zalety terapii multimedialnej. Udział technologii informacyjnych w organizowaniu właściwych warunków w działaniach terapeutycznych. Przegląd edukacyjno-terapeutycznych stron internetowych i programów komputerowych. Analiza wybranych stron internetowych pomocnych w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych. Przygotowanie i prezentacja zajęć terapeutycznych zakładających wykorzystanie technologii informacyjnych. Analiza i omówienie przedstawionych propozycji.

Metody kształcenia

Klasyczna metoda problemowa, wykład, burza mózgów, giełda pomysłów, dyskusja, ćwiczenia laboratoryjne, projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratoria

Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (50%) oraz oceny z opracowanych projektów (50%).

Ocena końcowa

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

Mieszkowska A., Surowaniec J., Gry i zabawy komputerowe stymulujące rozwój funkcji psychoruchowych u dzieci, [w:] Warsztaty IV Ogólnopolskiej Konferencji Logopedycznej nt. Zaburzenia mowy, czytania i pisania, Gdańsk 1989.
Nowicka E., Media – dysleksja – terapia pedagogiczna, Wyd. Adam Marszałek, Toruń, 2010
Surowaniec J., Dzieci i komputer, „Wychowanie w Przedszkolu” 1991, 1.
Surowaniec J., Technika komputerowa w zapobieganiu trudnościom w nauce czytania i pisania, „Logopedia” 1991, 18.
Surowaniec J., Funkcje zabaw i gier komputerowych w metodyce postępowania logopedycznego, [w:] Językowy obraz świata dzieci i młodzieży, red. J. Ożdżyński, Kraków 1995.

Literatura uzupełniająca

Furmanek M., (red.), Technologie informacyjne w warsztacie pracy nauczyciela, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2008.
Wierzejewska A., Skuteczność terapii wspomaganej edukacyjnymi programami komputerowymi w dysortografii, „Psychologia Wychowawcza” 1993, 5.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Nowicka (ostatnia modyfikacja: 26-04-2021 13:31)