SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka diagnozy i terapii pedagogicznej II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka diagnozy i terapii pedagogicznej II
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-MDTP2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Logopedia i terapia pedagogiczna
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 15 1 Egzamin
Konwersatorium 45 3 45 3 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z psychospołecznymi następstwami zaburzeń w uczeniu się, symptomami specyficznych trudności w uczeniu się matematyki i szczegółową procedurą diagnostyczną i terapeutyczną w dyskalkulii, istotą leworęczności i sposobami pracy z uczniem leworęcznym, szczegółowymi zasadami terapii pedagogicznej. Przygotowanie studentów do samodzielnej diagnozy i terapii w zakresie wymienionych zaburzeń.

Wymagania wstępne

Znajomość podstawowych terminów związanych z terapią pedagogiczną, znajomość schematu postępowania diagnostyczno-terapeutycznego.  

Zakres tematyczny

Wykłady

Specjalizacja półkul mózgowych – funkcjonowanie półkul mózgowych u osób z dysleksją, wpływ na ich życie, na naukę, pracę zawodową itp., leworęczność i sposoby pracy z dzieckiem leworęcznym. Dyskalkulia – definicje terminów: dyskalkulia rozwojowa, dyskalkulia. Dyskalkulia a akalkulia. Częstotliwość występowania dyskalkulii. Klasyfikacja i charakterystyka dyskalkulii rozwojowej, e) symptomy dyskalkulii. Dysleksja a matematyka. Dysleksja a dyskalkulia. Trudności w uczeniu się matematyki w dysleksji i w dyskalkulii. Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki a uogólnione trudności w uczeniu się matematyki. Inne terminy określające specyficzne trudności w uczeniu się matematyki. Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki w klasyfikacjach międzynarodowych.

Konwersatoria

Wybrane metody wspomagające terapię pedagogiczną – Kinezjologia Edukacyjna Paula Denisona, elementy NLP (Neuro Lingvistic Programming) w nauczaniu ortografii. Terapia pedagogiczna uczniów starszych: omówienie terminów dysleksja, dysortografia, dysgrafia w odniesieniu do uczniów starszych, ćwiczenia usprawniające technikę czytania, ćwiczenia w poprawnym pisaniu, ćwiczeniu doskonalące technikę pisania.  Diagnozowanie dyskalkulii, zasady terapii osób z dyskalkulią. Zasady prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych: wyposażenie gabinetu terapeutycznego, pomoce do terapii terapeutycznej,   Programy terapeutyczne: prezentacja programów terapeutycznych wykonanych przez studentów do samodzielnie przeprowadzonych diagnoz.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład tradycyjny.

Konwersatoria – praca z książką i materiałami źródłowymi, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, metoda przypadku, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte podczas zajęć 

Wykłady

Egzamin pisemny lub ustny. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z konwersatoriów.

Ocena końcowa

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z konwersatoriów (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z konwersatoriów i egzaminu.

Literatura podstawowa

  1. E. Gruszczyk- Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa 1994.

    E. Gruszczyk – Kolczyńska, Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki. Warszawa 1989.

    D. Kus - Stańska, A. Kalinowska, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Warszawa 2004.

    L Kość, Psychologia i psychopatologia zdolności matematycznych.Warszawa 1982

    M. Kurczab , E. Kurczab , P.r Tomaszewsk, Dyskalkulia – przyczyny, charakterystyka, sposoby pomocy , Instytut Edukacji Matematycznej Ars Mathematica, 2006.

    B. Łubianka, Wokół uzdolnień matematycznych- przegląd badań. Studia z Psychologii w KUL 2007 (s. 185-208).

    U. Oszwa U, Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problemy diagnozy i terapii. Kraków 2008.

    U. Oszwa, Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu. Kraków 2008.

    U. Oszwa, Psychologia trudności arytmetycznych u dzieci. Kraków 2008.

    B. Stryczniewicz, Praca z uczniem mającym trudności z matematyką. Opole 2004.

    E.M. Skorek (red.), Terapia pedagogiczna. Kraków 2005.

    D. Zaremba, Jak tłumaczyć dzieciom matematykę. Poradnik nie tylko dla rodziców, Helion, Gliwice 2014.

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego zajęcia.

Literatura uzupełniająca

  1. Bogdanowicz M., Trudności w pisaniu u dzieci, Gdańsk 1983.

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego zajęcia.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2021 20:07)