SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Profilaktyka społeczna |
Kod przedmiotu | 14.0-WP-PEDP-PROSP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Występuje w specjalnościach | Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Student zdobędzie wiedzę na temat profilaktyki społecznej w Polsce i za granicą. Pozna cele, zadania, poziomy profilaktyki, strategie profilaktyczne, obszary skutecznej profilaktyki w szkole i środowisku lokalnym, pozna standaryzowane programy profilaktyczne oraz zdobędzie wiedzę dotyczącą tworzenia programów profilaktycznych.
Podstawowe informacje na temat patologii społecznych oraz niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży oraz jego przyczyn.
Wykłady
Powstawanie i rozwój zachowań aspołecznych oraz mechanizmy psychospołeczne. Biopsychiczne i środowiskowe uwarunkowania nieprzystosowania społecznego dzieci i młodzieży. Rola diagnozy w pracy z dzieckiem niedostosowanym społecznie. System opieki i profilaktyki nad dzieckiem niedostosowanym społecznie. Istota profilaktyki społecznej - koncepcje i definicje. Rola czynników ryzyka i czynników chroniących w profilaktyce. Modele profilaktyki. Poziomy i strategie profilaktyczne. Zasady konstruowania programów profilaktycznych. Analiza standaryzowanych programów profilaktycznych.
Ćwiczenia
Wprowadzenie: poglądy na istotę niedostosowania społecznego i profilaktyki społecznej. Diagnoza dziecka niedostosowanego społecznie. Obszary działań profilaktycznych w szkole: profilaktyka agresji, cyberprzemocy, przemocy domowej, uzależnienia od alkoholu i współuzależnienia, narkomanii, samobójstw, subkultur i sekt.
Wykłady – wykład problemowy, wykład dyskusyjny.
Ćwiczenia – dyskusja, pokaz, metody problemowe, gry dydaktyczne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Warunkiem zaliczenia jest egzamin pisemny lub ustny z treści wykładów. Warunkiem oceny pozytywnej jest uzyskanie 60% pozytywnych odpowiedzi.
Ćwiczenia
Aktywne uczestnictwo studenta na zajęciach (m.in. prezentowanie własnych podglądów formułowanych na podstawie literatury przedmiotu); kolokwium zaliczeniowe.
Balcerek-Kałek B., Budowanie szkolnych programów profilaktyki, Warszawa 2003.
Borzucka-Sitkiewicz K., Kowalczewska-Grabowska K. Profilaktyka społeczna. Aspekty teoretyczno-metodyczne. Katowice 2013.
Deptuła M., Potorska A., Borsich Sz. (red.). Wczesna profilaktyka problemów w rozwoju psychospołecznym i ryzykownych zachowań dzieci i młodzieży. Warszawa 2018.
Gaś Z., Profilaktyka w szkole, Warszawa 2006.
Szymańska J., Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2002.
Zajączkowski K., Profilaktyka zachowań dewiacyjnych dzieci i młodzieży, Toruń 1998.
Jędrzejko M. (red.). Człowiek wobec uzależnień. Poznań 2010.
Jędrzejewski M., Młodzież a subkultury, Warszawa 1988.
Kosińska E., Zachyra B., Profilaktyka pierwszorzędowa w szkole: scenariusze zajęć z uczniami, Kraków 2003.
Nowakowski P.T., Sekty: co każdy wiedzieć powinien, Tychy 1999.
Pasek M., Narkotyki przy tablicy, Warszawa 2000.
Prejs B., Subkultury młodzieżowe, Katowice 2005.
Prokop J., Uwaga rodzice! Sekty, Warszawa 1994.
Vogler R.E., Bartz W.R., Nastolatki i alkohol: kiedy nie wystarczy powiedzieć nie?, Warszawa 2002.
Wojcieszek K. Wygrać życie: szkolny program profilaktyki, Kraków 2002.
Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 10-04-2021 11:06)