SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka w placówkach opiekuńczo-wychowawczych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka w placówkach opiekuńczo-wychowawczych
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDP-WPIOW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Elżbieta Turska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Praktyka 50 3,33 50 3,33 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem praktyki jest zapoznanie z różnymi rodzajami działań opiekuńczych i wychowawczych podejmowanych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, a także z ich dokumentacją (m.in.: planem pracy, dziennikiem zajęć, obowiązującym regulaminem i procedurami) organizacją i praktycznym funkcjonowaniem.  Ma ona także uświadomić specyfikę wykorzystywanych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych metod i form pracy opiekuńczo-wychowawczej. Zgromadzony materiał obserwacyjny ma służyć studentom do rozwijania refleksji pedagogicznej, świadomego rozwijania własnych postaw wychowawczych i opiekuńczych.

Wymagania wstępne

Wiedza z przedmiotów z zakresu podstaw pedagogiki i psychologii (w szczególności pedagogiki opiekuńczej, psychologii rozwojowej, niedostosowania społecznego, pedagogiki rodziny (pedagogiki społecznej, socjologii rodziny).

Zakres tematyczny

Zapoznanie ze specyfiką funkcjonowania wybranej placówki opiekuńczo-wychowawczej. Poznanie planu pracy placówki, planu realizowanych działań opiekuńczo-wychowawczych. Zapoznanie z dokumentacją niezbędną w pracy danej placówki. Poznanie zasad planowania pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówce oraz specyfiki stosowanych metod i form pracy. Hospitacja zajęć prowadzonych przez opiekuna praktyki oraz dokumentowanie obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych. Wdrożenie w działania opiekuńczo-wychowawcze i rozwijanie umiejętności wychowawczych w placówce. Samodzielne prowadzenie zajęć opiekuńczo-wychowawczych według przygotowanych konspektów. Zapoznanie z metodami i formami współpracy ze środowiskiem lokalnym.

Metody kształcenia

Obserwacja, analiza dokumentów praktyki: opinii wydanej przez opiekuna, dziennika praktyk, konspektów z zrealizowanych zajęć.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Praktyki

Warunkiem zaliczenia praktyki jest udział w zajęciach organizowanych pod nadzorem opiekuna praktyki, rozliczenie z organizatorem całości niezbędnej dokumentacji oraz przedstawienie opinii wystawionej przez opiekuna, która zawiera opisową i liczbową ocenę działań studenta.

Ocena końcowa

Ocenę końcową stanowi ocena z praktyki.

Literatura podstawowa

  1. Gajewska G., Doliński A. (2007). Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pracy pedagoga: scenariusze zajęć wychowawczych, T. 1, Zielona Góra.
  2. Gajewska G., Gajewska J. (2012). Współpraca z rodzicami. Wskazówki, programy, scenariusze spotkań. Tom 1, Zielona Góra.
  3. Gajewska G., Szczęsna A., Turska E. (2009). Teoretyczno-metodyczne podstawy opieki i wychowania w internacie i bursie szkolnej: scenariusze spotkań wychowawczych z młodzieżą, T. 11, Zielona Góra.
  4. Gajewska G., Turska E. (2011). Teoretyczno-metodyczne aspekty opieki i wychowania w świetlicy. Scenariusze spotkań, programy. Tom 12, Zielona Góra
  5. Sałasiński M., Badziukiewicz B. (2003). Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa.
  6. Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.

 

Literatura uzupełniająca

Literatura uzupełniająca

  1. Gajewska G. (2009). Pedagogika opiekuńcza: elementy metodyki, Zielona Góra.
  2. Gajewska G., Szczęsna A., Turska E., Teoretyczno-metodyczne podstawy warsztatu wychowawcy kolonii: scenariusze zajęć wychowawczych, programy kolonii, półkolonii, obozów, biwaków, T. 10, Zielona Góra 2008.
  3. Górnicka B. (2015). Metodyka pracy opiekuńczo -wychowawczej – wybrane zagadnienia. Podręcznik akademicki. Opole.
  4. Pery A., Kmita D. (2014). Świetlica –szkolną przestrzenią czasu wolnego. Funkcjonowanie świetlic szkolnych. Poradnik dla gmin i dyrektorów szkół. Warszawa.
  5. Czasopismo „Świetlica w Szkole”
  6. Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.

 

Uwagi

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-04-2021 17:10)