SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Diagnostyka pedagogiczna |
Kod przedmiotu | 05.7-WP-PEDP-DP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Poradnictwo i socjoterapia |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Nabycie przez studenta podstawowej wiedzy i umiejętności w zakresie rozpoznawania środowisk wychowawczych, trudności i zasobów dzieci i młodzieży.
Wprowadzenie do psychologii, Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wstęp do pedagogiki, Teoretyczne podstawy wychowania.
Pojęcie diagnozy i jej rodzaje. Ograniczenie i błędy diagnozowania.
Ocenianie i jego rodzaje.
Kontakt diagnostyczny i reguły postępowania.
Techniki diagnostyczne wykorzystywane w diagnozie pedagogicznej.
Diagnozowanie środowiska, problemów szkolnych i rodzinnych, specyficznych trudności w uczeniu się, trudności wychowawczych, niedostosowania społecznego, błędów wychowawczych, potrzeb bytowych, edukacyjnych, kulturowych, zasobów i umiejętności ucznia, stylów uczenia się.
Konwersatorium – prezentacja, omawianie technik diagnostycznych, praca z tekstem, projekt
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Konwersatorium: zaliczenie na ocenę. Student jest zobowiązany do aktywności na zajęciach, zaliczenia kolokwium, przeprowadzenia i przedstawienia w formie pisemnej diagnozy środowiska wychowawczego ucznia lub zasobów i umiejętności ucznia (praca kontrolna)
Oceną końcową jest ocena z ćwiczeń.
Deptuła M., (red.), (2004), Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym. Bydgoszcz.
Jarosz E., Wysocka E., (2006), Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa.
Kopaczyńska I., (2004), Ocenianie szkolne wspierające rozwój ucznia. Zielona Góra.
Ziemski S., (1973), Problemy dobrej diagnozy. Warszawa.
Black P.J, (2006), Jak oceniać, aby uczyć? Warszawa.
Niemiecko B., (2003), Ocenianie szkolne bez tajemnic. Warszawa.
Skałbania B., (2011), Diagnostyka pedagogiczna : wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków.
Każdorazowo polecana przez prowadzącego
Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 24-04-2021 06:24)