SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Mediacje rówieśnicze - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Mediacje rówieśnicze
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDP-MR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Występuje w specjalnościach Poradnictwo i socjoterapia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Elżbieta Lipowicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Prezentacja mediacji jako metody rozwiązywania konfliktów szkolnych.

 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu komunikacji interpersonalnej i mediacji.

Zakres tematyczny

Mediacyjny styl zarządzania konfliktami w szkole – zarys problemu.
Wdrażanie programu mediacyjnego w szkole – etapy, uwarunkowania, najczęstsze problemy.
Uczniowie i nauczyciele w roli mediatorów.
Dobre praktyki – przegląd programów z zakresu mediacji rówieśniczych w środowiskach szkolnych

Metody kształcenia

Ćwiczenia – metody ekspresyjne, inscenizacja, symulacja, metoda przypadków

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia: ocena indywidualnej aktywności na zajęciach, prezentacja projektu z zakresu mediacji rówieśniczej w wybranym środowisku szkolnym.
Ocenę końcową stanowi ocena z ćwiczeń.

 

Literatura podstawowa

A. Duda, Masz prawo do mediacji w szkole. Zarys pracy mediatora szkolnego, Scholar 2019.
E. Maksymowska, M. Werwicka, Konflikty w szkole. Niezbędnik Dyrektora, Warszawa 2009.
 M. Pliżga-Jonarska, Projekty mediacji rówieśniczych w szkole – jak zacząć, prowadzić i zakończyć z sukcesem?, Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny Metis, Katowice 2008,.www.metis.pl.
R. Raszewska - Skałecka , Mediacje rówieśnicze jako instrument przeciwdziałania agresji i rozwiązywania konfliktów w szkole. W: M. Tabernacka, Mediacje ponad podziałami, Wrocław 2013.
W. Wilmot,J. Hocker, Konflikty między ludźmi, Warszawa  2011.

 

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Elżbieta Lipowicz (ostatnia modyfikacja: 08-04-2021 14:31)