SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metody pracy doradcy zawodu |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PEDP-MPDZ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Poradnictwo i socjoterapia |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
1. Wykorzystanie przez studentów zdobytej wiedzy teoretycznej dotyczącej kompleksu zagadnień związanych z poradnictwem, w tym poradnictwem zawodowym.
2. Zdobycie wiedzy z zakresu metod pracy doradcy zawodu.
Wiedza z zakresu poradnictwa, w tym poradnictwa zawodowego.
1. Diagnostyka w doradztwie zawodowym.
2. Kompetencje diagnostyczne.
3. Obszary diagnostyki.
4. Metody i techniki diagnostyczne
Klasyczna metoda problemowa, praca w grupie, metody grupowego poradnictwa zawodowego
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Prezentacja ustna wybranej przez studenta metody pracy doradcy zawodowego (metody kształcenia: praca indywidualna)
Ocena uwzględnia:
wybór i opracowanie tematu wystąpienia/prezentacji,
opracowanie logicznej struktury wybranego problemu/zagadnienia,
trafność zaproponowanej metody działań i rozwiązań praktycznych danego problemu,
dobór i zakres literatury wykorzystanej do prezentacji kolejnych wątków wybranego tematu,
stopień samodzielności wygłaszania przygotowanej prezentacji (dopuszczalne korzystanie z opracowanej struktury).
Skala ocen za prezentację ustną: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);
Aktywność studenta na zajęciach – opracowanie i prezentacja w czasie konwersatoriów zagadnień, problemów przewidzianych w programie przedmiotu (metody kształcenia: praca w grupach, z tekstem i dyskusja problemowa), narzędzie weryfikacji: przygotowane, adekwatnie do danego tematu zajęć zagadnienia problemowe;
przykładowe problemy dyskutowane na zajęciach podejmujących kwestie warsztatu pracy doradcy zawodu.
Skala ocen za aktywność: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z prezentacji oraz aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen uwzględniająca ocenę za aktywności na zajęciach i ocenę za prezentację.
1. Górka B., Poradnictwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci i młodzieży w szkołach i ośrodkach specjalnych, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa 2015.
2. Jaskulka A., Pomaganie z pasją: poradnictwo edukacyjno-zawodowe w poradni psychologiczno pedagogicznej, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa 2015.
3. Parzęcki R.(red.), Poradnictwo zawodowe w teorii i praktyce: monografia zbiorowa, Wydawnictwo Gdańskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej, Gdańsk 2010.
4. Paszkowska-Rogacz A., Doradztwo zawodowe, Difin, Warszawa 2009.
5. Rosalska M., Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego : przewodnik dla nauczyciela i doradcy, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa 2012.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-05-2021 07:07)