SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metody pracy doradcy zawodu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metody pracy doradcy zawodu
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDP-MPDZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Poradnictwo i socjoterapia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Magdalena Zdaniewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1.       Wykorzystanie przez studentów zdobytej wiedzy teoretycznej dotyczącej kompleksu zagadnień związanych z poradnictwem, w tym poradnictwem zawodowym.

2.       Zdobycie wiedzy z zakresu metod pracy doradcy zawodu.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu poradnictwa, w tym poradnictwa zawodowego.

Zakres tematyczny

1.      Diagnostyka w doradztwie zawodowym.

2.      Kompetencje diagnostyczne.

3.      Obszary diagnostyki.

4.      Metody i techniki diagnostyczne

Metody kształcenia

Klasyczna metoda problemowa,  praca w grupie, metody grupowego poradnictwa zawodowego

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

 Prezentacja ustna wybranej przez studenta metody pracy doradcy zawodowego (metody kształcenia: praca indywidualna)

Ocena uwzględnia:

wybór i opracowanie tematu wystąpienia/prezentacji,

opracowanie logicznej struktury wybranego problemu/zagadnienia,

trafność zaproponowanej metody działań i rozwiązań praktycznych danego problemu,

dobór i zakres literatury wykorzystanej do prezentacji kolejnych wątków wybranego tematu,

stopień samodzielności wygłaszania przygotowanej prezentacji (dopuszczalne korzystanie z opracowanej struktury).

Skala ocen za prezentację ustną: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);

Aktywność studenta na zajęciach – opracowanie i prezentacja w czasie konwersatoriów zagadnień, problemów przewidzianych w programie przedmiotu (metody kształcenia: praca w grupach, z tekstem i dyskusja problemowa), narzędzie weryfikacji: przygotowane, adekwatnie do danego tematu zajęć zagadnienia problemowe;

przykładowe problemy dyskutowane na zajęciach podejmujących kwestie warsztatu pracy doradcy zawodu.

Skala ocen za aktywność: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z prezentacji oraz aktywności na zajęciach.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen uwzględniająca ocenę za aktywności na zajęciach i ocenę za prezentację.

Literatura podstawowa

1.      Górka B., Poradnictwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci i młodzieży w szkołach i ośrodkach specjalnych, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa 2015.

2.      Jaskulka A., Pomaganie z pasją: poradnictwo edukacyjno-zawodowe w poradni psychologiczno pedagogicznej,  Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa 2015.

3.      Parzęcki R.(red.), Poradnictwo zawodowe w teorii i praktyce: monografia zbiorowa, Wydawnictwo Gdańskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej, Gdańsk 2010.

4.      Paszkowska-Rogacz A., Doradztwo zawodowe, Difin, Warszawa 2009.

5.      Rosalska M., Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego : przewodnik dla nauczyciela i doradcy, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa  2012.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-05-2021 07:07)