SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Edukacja skoncentrowana na rozwiązaniach - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Edukacja skoncentrowana na rozwiązaniach
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDP-ESR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Poradnictwo i socjoterapia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie zasad komunikacji ukierunkowanej na poszukiwanie rozwiązań oraz poznanie i doświadczenie działania technik i pytań twórczych służących pozytywnej zmianie. Zdobycie umiejętności stosowania Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach w pracy z uczniem w różnego typu relacjach, z uwzględnieniem rodzinnych i szkolnych uwarunkowań roli ucznia,  oraz w pracy z rodzicem i nauczycielem w różnego typu relacjach.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny przedmiotu:

  1. Główne założenia Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach i modelu Edukacji Skoncentrowanej na Rozwiązaniach
  2. Zasady komunikacji ukierunkowanej na poszukiwanie rozwiązań
  3. Trening umiejętności stosowania technik i pytań twórczych służących pozytywnej zmianie
  4. Trening umiejętności stosowania Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach w pracy z uczniem
  5. Trening stosowania PSR w pracy z rodzicem i nauczycielem w różnego typu relacjach
  6. Praca z zastosowaniem ESR w relacjach grupowych klasowych i edukacyjnych różnego typu
  7. Projektowanie zajęć z wykorzystaniem technik ESR.

Metody kształcenia

Ćwiczenia – praca z tekstem, elementy wykładu, trening umiejętności, dyskusja, ćwiczenia w grupach

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia: obecność, aktywność, przygotowanie i zaprezentowanie projektu zajęć z wykorzystaniem Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach.

Ocenę końcową z przedmiotu stanowić będzie ocena z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Rozmowy o rozwiązaniach. Podręcznik + DVD” ,„Rozmowy o rozwiązaniach. Podręcznik dla trenerów”, „Rozmowy o rozwiązaniach. Ćwiczenia dla studentów” Peter de Jong, Insoo Kim Berg
  2. Edukacja i szkolenie w krótkoterminowej terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach, Thorana S. Nelson (red.)
  3. Poradnictwo krótkoterminowe: narracje i rozwiązania” Judith Milner, Patrick O'Byrne

Literatura uzupełniająca

  1. Terapia młodzieży z problemem narkotykowym. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach,  Jacek Szczepkowski
  2. Klient ekspertem. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach i jego zastosowanie w Polsce,  Kienhuis J., Świtek T. (red.).
  3. Ścieżki rozwiązań, Tomasz Świtek

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-04-2021 18:07)