SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Poradnictwo andragogiczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Poradnictwo andragogiczne
Kod przedmiotu 05.5-WP-PEDP-PoAnd
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Poradnictwo i socjoterapia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Daria Zielińska-Pękał
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  1. Uporządkowanie elementarnej wiedzy na temat różnych subdyscyplin pedagogiki, obejmujących terminologię, teorię i metodykę
  2. Ćwiczenie umiejętności projektowania i realizowania programów  skierowanych rodziców lub opiekunów i nauczycieli uczniów

Wymagania wstępne

Andragogika, poradnictwo, poradoznawstwo

Zakres tematyczny

  1. Specyfika poradnictwa dla ludzi dorosłych; cechy poradnictwa andragogicznego.
  2. Człowiek dorosły jako klient poradnictwa
  3. Poradnictwo zawodowe dla dorosłych
  4. Poradnicza praca z biografią człowieka dorosłego
  5. Motywacja edukacyjna i poradnicza ludzi dorosłych
  6. Rola doradcy dorosłych w uczeniu się transformatywnym
  7. Oferty poradnicze dla ludzi dorosłych  - analiza

Metody kształcenia

metoda projektu, gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne), praca w grupach, dyskusja, burza mózgów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Projekt do opracowania przez studentów – Projektowanie oferty poradniczej dla ludzi dorosłych (ocena dostateczna – słabe powiązanie z treściami ćwiczeniowymi, częściowa orientacja w problematyce, odtwórcze pomysły, ocena dobra – umiejętność połączenia opracowania z treściami ćwiczeniowymi, mało elementów twórczych w proponowanych propozycjach; ocena bardzo dobra – umiejętność płynnego łączenia prezentowanych treści z problematyką ćwiczeń, konstruktywne i autorskie pomysły rozwiązań).

Ocenę końcową z przedmiotu stanowić będzie ocena uzyskana z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Kargulowa A, Poradnictwo andragogiczne. Konsekwencje paradygmatycznego przesunięcie [w:] Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja nr 2/2006
  2. Czerniawska O, Poradnictwo dla osób starszych, [w:] Perspektywy rozwoju teorii i praktyki poradnictwa, Wrocław 1988
  3. Minta J, Pozornie dorośli – zawieszenie pomiędzy młodzieńczością a dorosłością, Dyskursy Młodych Andragogów, cz 8.pod red. M.Olejarz, Zielona Góra 2007
  4. Sulik M.,Biograficzna mapa życia jako sposób odnalezienia drogi do siebie i innych-andragogiczne konteksty [w:] Kargul J., Olejarz M. (red.) Dyskursy Młodych Andragogów 7, Zielona Góra 2007
  5. Dominice P, Uczyć się z życia: biografia edukacyjna w edukacji dorosłych, Łódź 2006
  6. Czerniawska O, Nowe drogi w andragogice i gerontologii, Łódź 2015

 

Literatura uzupełniająca

1.Kargulowa A, O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa 2004

2. M. Malewski, Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice,Wrocław 2010.

3. J. Kargul,  Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych, Wrocław 2005

Uwagi

Literatura każdorazowo ustalana i uzupełniana przez prowadzącego.


Zmodyfikowane przez dr Daria Zielińska-Pękał (ostatnia modyfikacja: 07-04-2021 23:05)