SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wybrane zagadnienia niepełnosprawności w edukacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wybrane zagadnienia niepełnosprawności w edukacji
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-WZNE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Poradnictwo i socjoterapia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Iwona Banach
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie wybranych aspektów problematyki niepełnosprawności oraz edukacji włączającej i inkluzyjnej.

Wymagania wstępne

Teoretyczne podstawy wychowania, Pedagogika społeczna, Pedagogika specjalna

Zakres tematyczny

Wykłady

Edukacja osób niepełnosprawnych:

  1. Społeczna integracja, normalizacja i społeczna inkluzja – wyjaśnienia terminologiczne. Pedagogika integracyjna i inkluzyjna wobec wyzwań współczesnego świata.

  2. Edukacja integracyjna i inkluzyjna wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

  3. Koncepcje niepełnosprawności i klasyfikacje osób z niepełnosprawnością.

  4. Psychologiczne i socjologiczne koncepcje choroby przewlekłej i niepełnosprawności ruchowej.

  5. Funkcjonalne aspekty edukacji integracyjnej (organizacyjny, rewalidacyjny i społeczny).

  6. Niepełnosprawni w społeczeństwie.

  7. Normalizacja funkcjonowania społecznego osób niepełnosprawnych.

 

 

 

Ćwiczenia:

Psychospołeczne problemy dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych:

  1. Znaczenie edukacji w procesie kształtowania postaw wobec osób chorych i niepełnosprawnych.

  2. Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością. Dialog z „Innym”.

  3. Szkoła i jej rola w procesie kształtowania postaw wobec osób z niepełnosprawnością.

  4. Dziecko niepełnosprawne jako uczeń w zespole klasowym.

  5. Praca wychowawcza nad kształtowaniem tolerancji i akceptacji wobec osób z niepełnosprawnością.

  6. Nauczyciel wobec choroby i niepełnosprawności.

  7. Psychospołeczne funkcjonowanie dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych.

  8. Psychospołeczne problemy dzieci z niepełnosprawnością ruchową.

  9. Wpływ choroby dziecka na życie rodziny.

  10. Media w budowaniu wizerunku osób niepełnosprawnych.

 

Metody kształcenia

Wykład – Wykład tradycyjny, prezentacja multimedialna.

Ćwiczenia – Praca indywidualna, praca w grupach, dyskusja, praca z książką.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady – Ocena z egzaminu.

Ćwiczenia: Ocenie podlega sposób prezentacji przez studenta wybranego zagadnienia, w tym adekwatny dobór literatury, twórczy sposób jej wykorzystania, aktywny i refleksyjny udział w zajęciach oraz przygotowanie do zajęć.

 

Ocenę końcową z przedmiotu stanowić będzie średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z wykładu i ćwiczeń.

 

Literatura podstawowa

1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Kraków 2015.

2. Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków 2010.

3. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore: opieka i wsparcie, Warszawa 2006.

4. Maciarz A., Pedagogika lecznicza i jej przemiany, Warszawa 2001.

5. Ostrowska A., Sikorska J., Syndrom niepełnosprawności w Polsce, Warszawa 1996.

6. Pedagogika specjalna, red. W. Dykcik, Poznań, 2001.

7. Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa 2001.


 

Literatura uzupełniająca

  1. Banach I., Od integracji do inkluzji. O problemach integracji społecznej osób niepełnosprawnych, Zielona Góra 2014.

  2. Bąbka J., Edukacja integracyjna dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych – założenia i rzeczywistość, Poznań 2001.

  3. Banach I., A. Soroka_Fedorczuk (red.), Dziecko w zdrowiu i chorobie. Wybrane problemy, Wydawnictwo internetowe e-bookowo, Wydanie I 2017

  4. Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży, W. Pilecka, Kraków 2011.

  5. Pecyna M. B., Dziecko i jego choroba, Warszawa 2000.

  6. Rudek I., Od niechęci do akceptacji. O wychowaniu do tolerancji wobec osób niepełnosprawnych, Kraków 2007.

  7. Tobiasz-Adamczyk B., Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby, Wydawnictwo UJ, Kraków 2000

  8. Woynarowska B. (red.), Uczniowie z chorobami przewlekłymi: jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację , PWN, Warszawa 2010

  9. Ziółkowska B., Dziecko chore w domu, szkole i u lekarza. Jak wspomagać rozwój dzieci przewlekle chorych, GWP, Gdańsk 2010

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Banach (ostatnia modyfikacja: 23-04-2021 10:23)