SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wybrane zagadnienia niepełnosprawności w edukacji |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-WZNE |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Występuje w specjalnościach | Poradnictwo i socjoterapia |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Poznanie wybranych aspektów problematyki niepełnosprawności oraz edukacji włączającej i inkluzyjnej.
Teoretyczne podstawy wychowania, Pedagogika społeczna, Pedagogika specjalna
Wykłady
Edukacja osób niepełnosprawnych:
Społeczna integracja, normalizacja i społeczna inkluzja – wyjaśnienia terminologiczne. Pedagogika integracyjna i inkluzyjna wobec wyzwań współczesnego świata.
Edukacja integracyjna i inkluzyjna wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Koncepcje niepełnosprawności i klasyfikacje osób z niepełnosprawnością.
Psychologiczne i socjologiczne koncepcje choroby przewlekłej i niepełnosprawności ruchowej.
Funkcjonalne aspekty edukacji integracyjnej (organizacyjny, rewalidacyjny i społeczny).
Niepełnosprawni w społeczeństwie.
Normalizacja funkcjonowania społecznego osób niepełnosprawnych.
Ćwiczenia:
Psychospołeczne problemy dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych:
Znaczenie edukacji w procesie kształtowania postaw wobec osób chorych i niepełnosprawnych.
Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością. Dialog z „Innym”.
Szkoła i jej rola w procesie kształtowania postaw wobec osób z niepełnosprawnością.
Dziecko niepełnosprawne jako uczeń w zespole klasowym.
Praca wychowawcza nad kształtowaniem tolerancji i akceptacji wobec osób z niepełnosprawnością.
Nauczyciel wobec choroby i niepełnosprawności.
Psychospołeczne funkcjonowanie dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych.
Psychospołeczne problemy dzieci z niepełnosprawnością ruchową.
Wpływ choroby dziecka na życie rodziny.
Media w budowaniu wizerunku osób niepełnosprawnych.
Wykład – Wykład tradycyjny, prezentacja multimedialna.
Ćwiczenia – Praca indywidualna, praca w grupach, dyskusja, praca z książką.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady – Ocena z egzaminu.
Ćwiczenia: Ocenie podlega sposób prezentacji przez studenta wybranego zagadnienia, w tym adekwatny dobór literatury, twórczy sposób jej wykorzystania, aktywny i refleksyjny udział w zajęciach oraz przygotowanie do zajęć.
Ocenę końcową z przedmiotu stanowić będzie średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z wykładu i ćwiczeń.
1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
2. Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków 2010.
3. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore: opieka i wsparcie, Warszawa 2006.
4. Maciarz A., Pedagogika lecznicza i jej przemiany, Warszawa 2001.
5. Ostrowska A., Sikorska J., Syndrom niepełnosprawności w Polsce, Warszawa 1996.
6. Pedagogika specjalna, red. W. Dykcik, Poznań, 2001.
7. Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa 2001.
Banach I., Od integracji do inkluzji. O problemach integracji społecznej osób niepełnosprawnych, Zielona Góra 2014.
Bąbka J., Edukacja integracyjna dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych – założenia i rzeczywistość, Poznań 2001.
Banach I., A. Soroka_Fedorczuk (red.), Dziecko w zdrowiu i chorobie. Wybrane problemy, Wydawnictwo internetowe e-bookowo, Wydanie I 2017
Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży, W. Pilecka, Kraków 2011.
Pecyna M. B., Dziecko i jego choroba, Warszawa 2000.
Rudek I., Od niechęci do akceptacji. O wychowaniu do tolerancji wobec osób niepełnosprawnych, Kraków 2007.
Tobiasz-Adamczyk B., Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby, Wydawnictwo UJ, Kraków 2000
Woynarowska B. (red.), Uczniowie z chorobami przewlekłymi: jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację , PWN, Warszawa 2010
Ziółkowska B., Dziecko chore w domu, szkole i u lekarza. Jak wspomagać rozwój dzieci przewlekle chorych, GWP, Gdańsk 2010
Zmodyfikowane przez dr Iwona Banach (ostatnia modyfikacja: 23-04-2021 10:23)