SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia rozwoju człowieka |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSPM-PRCz |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy o przedmiocie badań psychologii rozwojowej, kluczowych pojęciach i teoriach rozwoju psychicznego oraz ukształtowanie podstawowych schematów myślenia o zjawisku rozwoju psychicznego człowieka.
Student powinien zdefiniować i opisać zjawiska z zakresu psychologii ogólnej
Wykłady
Podstawowe problemy na temat mechanizmów powstawania zmian rozwojowych (dziedziczenie-środowisko a dojrzewanie-nabywanie doświadczeń; geny a środowisko w ciągu życia).
Rozwój jako proces zmian wielowymiarowych i wielokierunkowych, dokonujących się w ciągu całego życia w zależności od indywidualnych i środowiskowych zasobów, którymi jednostka dysponuje w swych aktywnych interakcjach z otoczeniem.
Rozwój przywiązania we wczesnym dzieciństwie.
Rozwój emocjonalno-społeczny w poszczególnych okresach życia na podstawie wybranych teorii rozwoju.
Podstawowe tendencje i osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia w zakresie rozwoju procesów percepcyjnych i umysłowych. Wybrane teorie rozwoju poznawczego dziecka.
Ćwiczenia
Podstawowe tendencje i osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia . Podstawowe tendencje i osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia w zakresie rozwoju społeczno-moralnego. Wybrane teorie rozwoju społeczno-moralnego: w psychoanalizie, teorii uczenia się, teorii ról społecznych oraz koncepcje poznawczo-rozwojowe. Wybrane zagadnienia związane z nietypowym przebiegiem rozwoju psychicznego. Deregulacja cyklu życia społecznego i rozwoju psychicznego jednostki: podejście społeczne do badań nad rozwojem człowieka; rola rodziny i grupy rówieśniczej (w różnym wieku życia) w kształtowaniu się zmian w różnych obszarach funkcjonowania i rozwoju jednostki, głównie społeczno-emocjonalnym i psycho-seksualnym.
Wykłady – wykład konwencjonalny i problemowy.
Ćwiczenia – praca z książką, dyskusja, analiza przypadków.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady: Egzamin pisemny z treści wykładu (ocena pozytywna minimum 60% punktów poprawnych odpowiedzi).
Ćwiczenia: ocena za referat oraz merytoryczna aktywność podczas zajęć.
Oceną końcowa: średnia ocen z wykładu i ćwiczeń.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Zmodyfikowane przez dr Anna Mróz (ostatnia modyfikacja: 14-04-2021 13:15)