SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia rozwoju człowieka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia rozwoju człowieka
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSPM-PRCz
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dorota Niewiedział
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy o przedmiocie badań psychologii rozwojowej, kluczowych pojęciach i teoriach rozwoju psychicznego  oraz ukształtowanie podstawowych schematów myślenia o zjawisku rozwoju psychicznego człowieka. 

Wymagania wstępne

Student powinien zdefiniować i opisać zjawiska z zakresu psychologii ogólnej

Zakres tematyczny

Wykłady

Podstawowe problemy na temat mechanizmów powstawania zmian rozwojowych (dziedziczenie-środowisko a dojrzewanie-nabywanie doświadczeń; geny a środowisko w ciągu życia).

 Rozwój jako proces zmian wielowymiarowych i wielokierunkowych, dokonujących się w ciągu całego życia w zależności od indywidualnych i środowiskowych zasobów, którymi jednostka dysponuje w swych aktywnych interakcjach z otoczeniem.

Rozwój przywiązania we wczesnym dzieciństwie.

Rozwój emocjonalno-społeczny w poszczególnych okresach życia na podstawie wybranych teorii rozwoju.

Podstawowe tendencje i osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia w zakresie rozwoju procesów percepcyjnych i umysłowych. Wybrane teorie rozwoju poznawczego dziecka.

Ćwiczenia

Podstawowe tendencje i osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia . Podstawowe tendencje i osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia w zakresie rozwoju społeczno-moralnego. Wybrane teorie rozwoju społeczno-moralnego: w psychoanalizie, teorii uczenia się, teorii ról społecznych oraz koncepcje poznawczo-rozwojowe. Wybrane zagadnienia związane z nietypowym przebiegiem rozwoju psychicznego. Deregulacja cyklu życia społecznego i rozwoju psychicznego jednostki: podejście społeczne do badań nad rozwojem człowieka; rola rodziny i grupy rówieśniczej (w różnym wieku życia) w kształtowaniu się zmian w różnych obszarach funkcjonowania i rozwoju jednostki, głównie społeczno-emocjonalnym i psycho-seksualnym.

 

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny i problemowy.

Ćwiczenia – praca z książką, dyskusja, analiza przypadków.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: Egzamin pisemny z treści wykładu (ocena pozytywna minimum 60% punktów poprawnych odpowiedzi).

Ćwiczenia: ocena za  referat oraz merytoryczna aktywność podczas zajęć.

Oceną końcowa:  średnia ocen z wykładu i ćwiczeń. 

Literatura podstawowa

  1. Birch A., Psychologia rozwojowa w zarysie. Warszawa 2020.
  2. Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka, T.II, Warszawa 2001.
  3. Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka, T. III, Warszawa 2002.
  4. Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka, T. I, Warszawa 1996.
  5. Schaffer H.R., Rozwój społeczny, Kraków 2006.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

  1.  Turner S.J., Helms D.B., Rozwój człowieka, Warszawa 1999.
  2.  Vasta R., Haith M.M., Miller S.A., Psychologia dziecka, Warszawa 1995.
  3. Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anna Mróz (ostatnia modyfikacja: 14-04-2021 13:15)