SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy rehabilitacji ruchowej osób z niepełnosprawnością intelektualną - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy rehabilitacji ruchowej osób z niepełnosprawnością intelektualną
Kod przedmiotu 12.6-WP-PSSM-PRNI
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Skorupka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z celami i zadaniami rehabilitacji ruchowej osób z niepełnosprawnością intelektualną z uwzględnieniem wieku i stanu zdrowia.  Udział w warsztatach prezentujących podstawy metodyczne terapii ruchem, rehabilitacji i sportu osób niepełnosprawnością intelektualną. Uwrażliwienie i nauka wykorzystania momentów integracyjnych i rehabilitacyjnych w poszczególnych etapach edukacyjnych.

Wprowadzenie studentów w istotę niepełnosprawności w naturalnym środowisku uczniów (organizacja imprez sportowych dla osób z niepełnosprawnością).

Wymagania wstępne

Podstawy wiedzy dotyczącej rehabilitacji osób z niepełnosprawnością 

Zakres tematyczny

1.  Cele i zadania rehabilitacji ruchowej osób z niepełnosprawnością intelektualną.

2. Sport osób z niepełnosprawnością intelektualną

3. Terapia zajęciowa

4. Rehabilitacja osób dorosłych i starszych z niepełnosprawnością intelektualną.

5. Bezpieczeństwo zajęć w grupach dysfunkcyjnych i integracyjnych. Zajęcia ruchowe w grupach dysfunkcyjnych i integracyjnych – treści, metody, formy i środki.

6. Terapia ruchem w rzadkich zespołach zaburzeń rozwojowych (Autyzm, Zespół Aspergera, itd.).

7. Specyfika wybranych dyscyplin w sporcie osób niepełnosprawnych. Pomiar i ocena możliwości funkcjonalnych osób ze specjalnymi potrzebami (metody diagnostyczno - ewaluacyjne).

8. Zaopatrzenie medyczne i sprzęt sportowy w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym. Udział w zajęciach wychowania fizycznego lub zajęciach sportowych w naturalnym środowisku ucznia z niepełnosprawnością intelektualną.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, metoda poglądowa, dyskusja problemowa, praca projektowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: zaliczenie testu egzaminacyjnego z progami punktowymi na min. 50% założonych punktów. Zaliczeni przedmiotu uzyskuje student , który uzyskał pozytywne zaliczenie ćwiczeń.

Ćwiczenia: podstawą zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie projektu-prezentacja multimedialna, udział w wybranych imprezach sportowych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, aktywny udział we wszystkich zajęciach. Nieobecność na zajęciach musi zaliczona po ustaleniu formy z prowadzącym.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

  1. Antoszewska B., Wójcik M. (red.), Diagnoza i metody wspomagania rozwoju. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko -Mazurskiego, Olsztyn 2015.
  2.  Bauer A. Wiecheć A. Śliwiński Z. (red), Przewodnik metodyczny po wybranych zabiegach fizykalnych. Markmed Rehabilitacja, Ostrowiec Świętokrzyski 2012.
  3. Bogdanowicz M. Okrzesik D., Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2005.
  4. Gawlik K., Walaszczyk A. (2002) Gry i zabawy ruchowe w szkołach specjalnych. AWF Katowice
  5. Zwierzchowska A., Gawlik K. (2005) Wychowanie fizyczne dzieci i młodzieży niesłyszącej
    i słabosłyszącej. Skrypt AWF Katowice.
  6. Gawlik K., Zwierzchowska A. (2004) Wychowanie fizyczne dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Skrypt AWF Katowice.
  7. Gawlik K., Zwierzchowska A.(2004) Wychowanie fizyczne niewidomych i słabo widzących. AWF Katowice.
  8. Dziedzic J. (1996) Kultura fizyczna osób niepełnosprawnych. Psychopedagogiczne i medyczna studium terminologiczne. Skrypty AWF Poznań, nr 118
  9. Sobiecka J. Rola sportu w procesie kompleksowej rehabilitacji polskich uczestników Igrzysk Paraolimpijskich. Studia i Monografie Nr 9 AWF, Kraków 

Literatura uzupełniająca

  • Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 15-04-2021 13:43)