SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z ograniczeniami psychoruchowymi - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z ograniczeniami psychoruchowymi
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-WWRP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Fetzki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie przez studentów symptomów zaburzeń rozwoju psychoruchowego u dzieci do 6 roku życia. Poznanie wybranych metod wczesnego wspomagania rozwoju dzieci           z opóźnieniem psychoruchowym. Kształtowanie u studentów umiejętności projektowania celów oraz sytuacji wychowawczych sprzyjających wczesnemu wspomaganiu rozwoju dzieci w wybranych sferach. Uwrażliwienie studentów na konieczność indywidualizacji oddziaływań skierowanych na dzieci oraz empatycznego i etycznego zachowania się          w stosunku do ich rodziców.

Wymagania wstępne

Znajomość podstaw psychologii rozwoju dziecka do 6 roku życia, czynników zaburzających prawidłowy rozwój, diagnozy medycznej i psychopedagogicznej. Znajomość podstaw dotyczących wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (przepisy oświatowe, zespół WWRD, program WWRD, współpraca ze specjalistami i rodzicami dziecka).

Zakres tematyczny

Wykład:

1) Symptomy prawidłowego i zaburzonego rozwoju psychoruchowego u dzieci do 6 roku życia. 2) Cele i zasady wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z ograniczeniami psychoruchowymi. 3) Rola i zadania zespołu terapeutów we wczesnym wspomaganiu rozwoju dzieci z ograniczeniami psychoruchowymi. 4) Podstawy prawne i ramy organizacyjne wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z ograniczeniami psychoruchowymi. 5) Włączanie rodziców w proces wspomagania rozwoju dziecka.

Konwersatorium:

1) Projektowanie celów i etapów terapii w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z ograniczeniami psychoruchowymi. 2) Organizacja czasu i przestrzeni w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z ograniczeniami psychoruchowymi. 3) Środki edukacyjne stosowane w diagnozowaniu i wspomaganiu rozwoju psychoruchowego  dzieci w różnych zakresach. 4) Przygotowanie projektu działań diagnostyczno-terapeutycznych małego dziecka z ograniczeniami psychoruchowymi.  

Metody kształcenia

Wykład:

Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny.

Konwersatorium:

Ćwiczenia praktyczne, dyskusja, pokaz, uczenie się we współpracy, metoda projektu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład:

Ocena z kolokwium z treści wykładów. Kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (61-70%), dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).

Konwersatorium:

Średnia ocen z: 1) Opracowania projektu. Kryteria oceny projektu od 2 do 5 za: a) poprawność merytoryczną, b) poprawność metodyczną, c) staranność techniczną (redakcyjną), c) atrakcyjność prezentacji projektu; 2) Kolokwium z treści konwersatorium. Kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%); dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).

Ocena z przedmiotu:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i konwersatorium. Oceną końcową jest średnia arytmetyczna ocen z treści wykładów i konwersatorium.

Literatura podstawowa

1. Brzezińska A., Ohme M., Droga do samodzielności: jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności, Gdańsk 2009.

2. Hellbrugge T., Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa. Część I - II, Kraków 2013.  

3. Lovaas O.I., Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, Warszawa 1993.

4. Olechnowicz H., Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną: programy i metody, Warszawa 2010.

5. Piszczek M., Terapia zabawą: terapia przez sztukę, Warszawa 2001.

6. Wiśniewska M., Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną: poradnik dla rodziców i terapeutów, Kraków 2010.

Literatura uzupełniająca

1. Kaczan T., Śmigiel R., Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, Kraków 2012.

2. Kaczmarek B.B., Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa, Kraków 2008.

3. Kohut D., Dziecko o specjalnych potrzebach w kręgu interdyscyplinarnej terapii, Kraków 2013.

4. Pennock K., Ratowanie dzieci z uszkodzeniem mózgu, Toruń 1992.

5. Piszczek M., Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka, Warszawa 2011.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-04-2021 18:58)