Zapoznanie ze specyfiką, celami i zasadami realizowania badań pedagogicznych. Kształtowanie umiejętności prowadzenia badań własnych, systematyzacji uzyskanego materiału empirycznego.
Wymagania wstępne
Opracowana koncepcja badań własnych.
Zakres tematyczny
Cele badań naukowych.
Procedura poznawania w toku eksploracji.
Etapy badań pedagogicznych.
Doprecyzowanie przyjętych metod, technik i narzędzi badawczych.
Etyczne aspekty prowadzenia badań.
Realizacja badań zgodnie z przyjętym paradygmatem.
Porządkowanie danych ilościowych oraz jakościowych.
Statystyczne opracowanie wyników badań - w przypadku badań ilościowych.
Próba analizy i interpretacji wyników badań.
Metody kształcenia
Praca z tekstem, praca w grupach, ćwiczenia praktyczne
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Napisanie całej części teoretycznej pracy. Zrealizowanie projektu badawczego. Systematyzacja wyników badań własnych.
Literatura podstawowa
Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, Warszawa 2007.
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2000.
Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Warszawa 2000.
Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2010.
Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, Warszawa 1977.
Literatura uzupełniająca
Babbie E.,Podstawy badań społecznych, Warszawa 2009.
Ferguson G.A., Takane Y., Anazlia statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa 2009.
Gnitecki J., Wstęp do metod badań w naukach pedagogicznych, Poznań 1999.
Metody badań jakościowych, tom 1, 2, red. N.K. Denzin, Y.S. Lincoln, Warszawa 2010.
Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2009.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 10-04-2021 11:29)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.