SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Medyczne i pozamedyczne aspekty wybranych chorób dzieci, młodzieży oraz osób w podeszłym wieku - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Medyczne i pozamedyczne aspekty wybranych chorób dzieci, młodzieży oraz osób w podeszłym wieku
Kod przedmiotu 12.0-WP-PSSM-MPAC
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. n. med. Krzysztof Chmielowiec, prof. UZ
  • dr Jolanta Chmielowiec
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z medycznymi i pozamedycznymi aspektami wybranych chorób dzieci i młodzieży. Przekazanie aktualnej wiedzy w zakresie procesów starzenia się
ustroju, ostrych i przewlekłych chorób wieku starszego.

Wymagania wstępne

Znajomość biologii na poziomie szkoły średniej.

Zakres tematyczny

Wykład:
1. Zagadnienia medycyny społecznej w pediatrii.
2. Choroby wieku rozwojowego.
3. Choroby zakaźne u dzieci – organizacja opieki.
4. Uzależnienia behawioralne dzieci i młodzieży.
5. Geriatria wobec wzrostu liczby seniorów, wzrostu długości życia ludzkiego. Problem starzenia się ludności Polski, Europy i świata. Organizacja opieki geriatrycznej w
Polsce.
6. Proces starzenia się w aspekcie biologicznym, psychologicznym i socjoekonomicznym.
Ćwiczenia:
1. Pielęgnacja dziecka zdrowego oraz chorego w wybranych jednostkach klinicznych ( w zakresie poszczególnych układów, chorobie zakaźnej, przewlekłej i ostrej,
nowotworowej).
2. Edukacja dzieci w zakresie umacniania zdrowia.
3. Działania profilaktyczne w zapobieganiu uzależnień dzieci i młodzieży.
4. Wielkie problemy geriatryczne.
5. Etiopatogeneza, przebieg, leczenie, i profilaktyka chorób wieku, starszego z uwzględnieniem chorób otępiennych oraz wynikających ze starzenia się organizmu.
Rozpoznawanie powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego.
6. Kompleksowa Ocena Geriatryczna wykorzystanie skal i testów służących wdrażaniu interwencji.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, ćwiczenia.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – zaliczenie przeprowadzone w formie pisemnej (test jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru), warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 60% punktów możliwych do
zdobycia.
Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: odpowiedzi ustne
wykonanie zadania indywidualnego. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25
stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

1. Wieczorowska-Tobis K., Talarska D. (red.): Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008.
2. Marchewka A., Dąbrowski Z., Żołądź J. A., Fizjologia starzenia się. Profilaktyka i Rehabilitacja, PWN, Warszawa 2013
3. Hager K., Krause O. Geriatria, Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner, Wrocław 2018
4. Rosenthal T. (red.): Geriatria. Czelej, Lublin 2009.
5. Stopfkuchen H.,(tłum.Jakubaszko J).,Nagłe zagrożenia zdrowotne u dzieci, MedPharm,Wrocław 2010
6. Kawalec W.,Ziółkowska H., Pediatria Tom 1-2, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2015

Literatura uzupełniająca

1. Grodzicki T. (red.): Geriatria z elementami gerontologii. Via Medica, Gdańsk 2007.
2. Brocklehurst J. , C., Allen S. C.: Zarys medycyny geriatrycznej. PZWL, Warszawa2005.
3. Grenda R.,Noczyńska A., Endokrynologia i diabetologia wieku rozwojowego,Medpharm, Wrocław, 2013
4. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Krzysztof Chmielowiec, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2021 19:07)