SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy kształcenia dzieci i młodzieży w placówkach leczniczych |
Kod przedmiotu | 05.2-WP-PSSM-PKPL |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z istotnymi pojęciami dydaktyki, rozwijanie umiejętności planowania, organizowania i dokumentowania procesu kształcenia, organizowania sytuacji uczenia się uczniów na różnych etapach edukacyjnych oraz motywowania i wspierania do uczenia się. Kształtowanie postawy gotowości do rozwijania własnych kompetencji zawodowych.
Ogólna wiedza pedagogiczno-psychologiczna.
Wykłady Podstawowe pojęcia dydaktyki. Teorie leżące u podstaw uczenia się i ich konsekwencje dla organizacji kształcenia. Podstawa programowa kształcenia ogólnego- program-program autorski. Specyfika edukacji w placówkach leczniczych dzieci w wieku przedszkolnym, wczesnoszkolnym oraz dzieci ze starszych klas szkoły podstawowej- różnice w organizacji uczenia się dzieci, stosowanych metodach i środkach. Podręczniki, pomoce i ich dobór. Rola zabawy i gier. Zastosowanie bajki terapeutycznej. Współpraca i tutoring rówieśniczy. Różnice indywidualne i indywidualizacja w edukacji. Zasady dydaktyczne. Teoria wielostronnego kształcenia. Współpraca z rodzicami.
Ćwiczenia: Przygotowanie nauczyciela do zajęć, obserwacja dziecka i tworzenie warunków uczenia się dzieci. Cele w edukacji i ich związek z motywacją do uczenia się. Formy organizacyjne i ich dobór do sytuacji edukacyjnej, znaczenie pracy grupowej i w parach. Środki dydaktyczne i kryteria ich doboru. Samokształcenie, samokontrola, samoocena i ich rozwijanie u dzieci. Kulturowe narzędzia uczenia się - czytanie,pisanie, mówienie, liczenie. Praca nad umiejętnością czytania ze zrozumieniem. Poziomy umiejętności czytania, wykorzystanie różnorodności tekstów. Praca nad myśleniem matematycznym uczniów w różnym wieku. Gry i zabawy edukacyjne w placówkach leczniczych.
Wykład, prezentacje, praca z tekstem, dyskusja, mapy myśli, projekty grupowe, uczenie we współpracy.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady Warunkiem zaliczenia jest pozytywnie zaliczone kolokwium. Ćwiczenia: Pozytywnie zaliczone zadania realizowane na zajęciach, pozytywnie zaliczone kolokwium. Ocena końcowa -średnia ocen z wykładów i ćwiczeń.
1. Bernacka D., Od słowa do działania. Warszawa 2001.
2. Dąbrowski M., Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów. Warszawa 2008.
3. Gagne R., Briggs L., Wagner W., Zasady projektowania dydaktycznego. Warszawa 1992.
4. Filipiak E., Rozwijanie zdolności uczenia się . Z Wugotskim i Brunerem w tle. Sopot 2012.
5. Fischer R., Uczymy jak się uczyć. Warszawa 1999.
6. Malmguist E., Nauka czytania w szkole podstawowej. Warszawa 1982.
7. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 1998.
7. Klus-Stańska D., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Warszawa 2005.
9. Kopaczyńska I., Ocenianie wspierające rozwój ucznia. Kraków 2004.
1. Niemierko B., Między ocena szkolną a dydaktyką. Warszawa 1991.
2. Phillips D.C., Soltis J.F., Podstawy wiedzy o nauczaniu. Gdańsk 2003.
3. Paris G., Ayres L.R., Stawanie się refleksyjnym uczniem i nauczycielem. Warszawa 1997.
Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 11-04-2021 18:49)