SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach leczniczych dla dzieci i młodzieży z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach leczniczych dla dzieci i młodzieży z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MOWC
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Regina Korzeniowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami pracy w placówkach leczniczych dla dzieci i ml,odzieży z chorobą przewlekłą i z niepełnosprawnością ruchową. Treści obejmują tematykę związaną z podstawami prawnymi funkcjonowania placówki, ich ogólnej charakterystyki uwzględniającej specyfikę wychowanków oraz problemów, jakie ich dotyczą. Główny nacisk położony jest na poznawanie sposobów (form, metod, zasad) pracy opiekuńczo-wychowawczej.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pracy z uczniami z chorobą przewlekłą oraz z niepełnosprawnością ruchową.

Zakres tematyczny

Indywidualizacja w pracy wychowawczej - kanały sensoryczne.

Praca opiekuńczo-wychowawcza w oparciu o wskazówki A. Mazlish, A. Faber.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w pracy opiekuńczo-wychowawczej.

Model pracy z uczniem z chorobą przewlekłą oraz z niepełnosprawnością ruchową (od rozpoznania do orzeczenia).

Metody profilaktyki w pracy opiekuńczo-wychowawczej.

Profilaktyka trudności wychowawczych.

Niepełnosprawność jako problem pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej (w nawiązaniu do metod pracy).

Metody kształcenia

Praca w grupach, dyskusja problemowa, burza mózgów, zajęcia warsztatowe.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywny udział na zajęciach, przygotowanie projektu i  konspektu oraz przeprowadzenie przykładowych zajęć. Ocena całościowa: średnia arytmetyczna z poszczególnych składowych: aktywności studenta, oceny z pracy pisemnej i kolokwium.

Literatura podstawowa

  1. Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, red. B. Cytowska, B. Winczura B., A. Stawarski, Kraków 2013.
  2. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore: opieka i wsparcie, Warszawa 2006.
  3. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore w roli ucznia, Kraków 1998.
  4. Maciarz A., Psychoemocjonalne i wychowawcze problemy dzieci przewlekle chorych, Kraków 1998.
  5. Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży, red. W. Pilecka, Kraków 2011. 

Literatura uzupełniająca

  1. Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne, red. B. Cytowska, B. Winczura, Kraków 2007. 
  2. Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ekosystemie, red. W. Pilecka, Kielce 2005
  3. Miłkowska G., Olszak-Krzyżanowska B. (red.), Teraźniejszość i przyszłość osób niepełnosprawnych w kontekście społecznych zmian, Zielona Góra - Kraków 2008.
  4. O’regan F., Jak pracować z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych?, Poznań 2005.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-04-2021 19:22)