SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MPOWA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Regina Korzeniowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą ze spektrum autyzmu.

Treści obejmują tematykę związaną z podstawami prawnymi pracy opiekuńczo-wychowawczej dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu oraz charakterystykę sposobów organizacji zajęć. Główny nacisk położony jest na poznawanie sposobów (form, metod, zasad) pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą ze spektrum autyzmu.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pracy z osobami ze spektrum autyzmu.

Zakres tematyczny

Indywidualizacja w pracy wychowawczo-opiekuńczej. Model pracy opiekuńczo-wychowawczej z uczniem ze spektrum autyzmu. Praca opiekuńczo-wychowawcza w oparciu o profilaktykę pozytywną. Metody pracy opiekuńczo-wychowawczej. Trudności wychowawcze w pracy. Organizacja zajęć opiekuńczo-wychowawczych  dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu.

Metody kształcenia

Praca w grupach, dyskusja problemowa, burza mózgów, zajęcia warsztatowe.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywny udział na zajęciach, przygotowanie konspektu oraz przeprowadzenie przykładowych zajęć. Ocena całościowa: średnia arytmetyczna z poszczególnych składowych: aktywności studenta, pracy na zajęciach i oceny z kolokwium.

Literatura podstawowa

  1. Baczała D., Niepełnosprawność intelektualna a kompetencje społeczne, Toruń 2012. 
  2. Pilecka W. (red.), Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ekosystemie, Kielce 2005
  3. Kartaszyńska R., Bejger H., Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi i młodzieżą, Chełm 2017
  4. Albański L., Gola S., Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej, Jelenia Góra 2013
  5. Łobocki M. (red.), Praca wychowawcza z dziećmi i młodzieżą, Lublin 1998

 

Literatura uzupełniająca

  1. Olechnowicz  H., Wiktorowicz R., Dziecko z autyzmem. Wspieranie potencjału rozwojowego, Warszawa 2012
  2. Śliwa S., Profilaktyka pedagogiczna, Opole 2015
  3. Ostaszewski K., Profilaktyka pozytywna, „Świat Problemów” 2006, nr 3.
  4. Pisula E., Dorosłość osób z niepełnosprawnością intelektualną - szanse i zagrożenia, Warszawa 2008. 
  5. Zawiślak A., Jakość żytcia osób z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa 2011. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-04-2021 19:13)