SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praca z rodziną osoby z przewlekłą, terminalną chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praca z rodziną osoby z przewlekłą, terminalną chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSM-MPRC
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Helena Ochonczenko
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Nabycie wiedzy o strukturze i zasadach funkcjonowania systemu rodzinnego oraz cyklu życia rodziny - w szczególności problemów rodziny (społecznych, psychologicznych, emocjonalnych, opiekuńczo-wychowawczych, edukacyjnych, socjalnych itp.) w sytuacji niepełnosprawności i/lub choroby jej członka.  Poznanie i nabycie umiejętności planowania form i metod pracy z rodziną osoby przewlekle, terminalnie chorej i z niepełnosprawnością ruchową. Poznanie istoty wsparcia społecznego oraz podmiotów wsparcia rodziny z osobą przewlekle, terminalnie chorą i z niepełnosprawnością ruchową w środowisku lokalnym ( tym: problemów opieki paliatywnej i hospicyjnej). Opanowanie umiejętności planowania współpracy z rodziną i jej realizacji w ramach form indywidualnych i grupowych.

 

 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza dotycząca rodziny, jako środowiska życia człowieka. Zagadnienia zdrowia i choroby. Wiedza z zakresu psychologii rozwoju i osobowości dziecka/osoby dorosłej, psychologii wychowawczej.

Zakres tematyczny

  • Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny.
  • Fazy cyklu życia rodziny – charakterystyka najczęstszych problemów w poszczególnych fazach i sposobów radzenia sobie z nimi.
  • Osoby przewlekle, terminalnie chore i osoby z niepełnosprawnością narządu ruchu – istota zagadnień, wpływ choroby/niepełnosprawności na funkcjonowanie społeczne, postrzeganie siebie.
  • Stosunek rodziny do osoby z niepełnosprawnością narządu ruchu i osoby przewlekle i terminalnie chorej i do programu jej usprawniania.
  • Indywidualne i instytucjonalne wsparcie rodziny z osobą z niepełnosprawnością narządu ruchu, osobą przewlekle chorą, osobą chorą terminalnie – pojęcie i rodzaje wsparcia, umiejętności i techniki przydatne w pracy osoby udzielającej wsparcia, podmioty wsparcia w środowisku lokalnym. Rola spotkania/rozmowy na poziomie: opiekun – osoba chora terminalnie/z niepełnosprawnością narządu ruchu ( w tym: lęk przed śmiercią).
  • Problemy opieki paliatywnej i hospicyjnej. Ruch Hospicyjny w Polsce.
  • Praca z rodziną na terenie placówek wsparcia – zapotrzebowanie na współpracę, bariery współpracy, indywidualne i grupowe formy i zasady współpracy.
  • Wybrane techniki terapii rodzin i możliwość wykorzystania ich elementów w pedagogicznej pracy z rodziną z osobami: z niepełnosprawnością narządu ruchu, przewlekle i terminalnie chorymi, w szczególności rozwiązywaniu problemów emocjonalnych, opiekuńczo-wychowawczych, edukacyjnych, socjalnych, społecznych dzieci, rodziców i opiekunów dzieci/osób dorosłych.
  • Pedagigizacja i psychoedukacja  rodziny osób z niepełnosprawnością narządu ruchu, osób przewlekle i terminalnie chorych – opracowanie scenariuszy spotkań z rodzinami na temat kompetencji pomocowych, trudności związanych z opieką, leczeniem i terapią.

Metody kształcenia

Dyskusja, burza mózgów, indywidualna prezentacja problematyki, praca grupowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Kolokwium z treści zrealizowanych na ćwiczeniach. Praca kontrolna nt.. wybranego zagadnienia. Przygotowanie scenariuszy spotkań z rodziną z osobą przewlekle, terminalnie chorą  i rodziną z osobą z niepełnosprawnością  narządu ruchu. Przygotowanie projektu dot. jednej z form wsparcia rodziny z osobą przewlekle, terminalnie chorą  lub rodziną z osobą z niepełnosprawnością  narządu ruchu.

 Ocena wystawiona będzie na  podstawie średniej arytmetycznej ocen cząstkowych.

Ocena z przedmiotu

Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatorium.

Literatura podstawowa

  1. Badora S., Czeredrecka B., Marzec D., Rodzina i formy jej wspomagania, Kraków 2001.
  2. Bełza - Gajdzica M., Gajdzica Z., Prysak D., (Nie)łatwe drogi wchodzenia w dorosłość przez osoby z niepełnosprawnością,  Wrocław 2017.
  3. Dolińska-Zygmunt G. (red.). Podstawy psychologii zdrowia, Wrocław 2001.
  4. Janion E., Dziecko przewlekle chore w rodzinie, Zielona Góra 2007,
  5. Kawczyńska-Butrym Z., Wyzwania rodziny: zdrowie, choroba, niepełnosprawność, starość, Lublin 2008.
  6. Kościńska E., Edukacja zdrowotna seniorów i osób przewlekle chorych, Bydgoszcz 2012.
  7. Nowicka A., Bąbka J.(red.), Człowiek i jego rodzina wobec utraty zdrowia i sprawności, Lubin 2010.
  8. Penczek M., Szafrańska A., Wybrane przestrzenie niepełnosprawności. Teoria, Diagnoza, Badania, Kraków 2018.
  9. Sęk H., Cieślak R. (red.). Wsparcie społeczne, stres i zdrowie,  Warszawa 2004.
  10. Strugała M., Talarska D., Rehabilitacja i pielęgnowanie osób niepełnosprawnych, Warszawa 2013.
  11. Woynarowska A., Belzyt J., Doświadczenia niepełnosprawności w przestrzeniach spotkania, Lublin 2015.
  12. Watson M. S., Lucas C. F., Hoy A. M., Back J. N., (red.), Opieka paliatywna, Wrocław 2007

Literatura uzupełniająca

  1. Bishop G.D.,Psychologia zdrowia,  Wrocław 2000.
  2. Drabik J., Aktywność fizyczna w treningu zdrowotnym osób dorosłych, Gdańsk 1996.
  3. Górecki M., Hospicjum w służbie umierających, Warszawa 2000.
  4. Kozłowska A., Znaczenie relacji rodzinnych dla pozytywnego rozwoju dziecka, Warszawa 2000.
  5. Krajewska-Kułak E, Łukaszuk C, Jankowiak B. (red.), W drodze do brzegu życia. Tom IV, Białystok 2008.
  6. Kübler–Ross E., Rozmowy o śmierci i umieraniu, Poznań 1998.
  7. Maciarz A., Janiszewska-Nieściuruk Z., Ochonczenko H. (red.), Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i w środowisku lokalnym, Zielona Góra 2001.
  8. Sygit K., Problemy zdrowotne i społeczne seniorów, Szczecin 2010.
  9. de Walden-Gałuszko K., U kresu. Opieka psychopaliatywna, czyli jak pomóc choremu, rodzinie i personelowi medycznemu środkami psychologicznymi, Gdańsk 2000.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-04-2021 18:53)