SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia kliniczna i psychopatologia |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSPM-PKiP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu psychologii klinicznej i psychopatologii, wyjaśnienie mechanizmów psychologicznych warunkujących powstanie zaburzeń psychicznych, poszerzenie wiedzy i umiejętności z zakresu interwencji i pomocy.
brak
Wykład:
Norma psychologiczna. Pojęcie normy. Definicje nienormalności. Pojęcie zdrowia psychicznego.
Klasyfikacja zaburzeń. Wyjaśnianie zaburzeń psychicznych w różnych koncepcjach psychologicznych. Podejście psychodynamiczne. Podejście poznawczo-behawioralne. Podejście biologiczne. Psychologia humanistyczna.
Zaburzenia osobowości (rodzaje zaburzeń osobowości, przyczyny i mechanizm ich powstawania).
Zaburzenia psychotyczne.
Zaburzenia nastroju, depresja: objawy, mechanizmy cierpienia w depresji, przyczyny depresji, rodzaje depresji,
Ćwiczenia:
Psychopatologia rozwojowa. Rola rodziny.
Zaburzenia pourazowe u dzieci.
Zaburzenia lękowe: Lęk separacyjny z odmową chodzenia do szkoły, zaburzenia obsesyjno- kompulsywne.
PTSD. Charakterystyka zaburzeń po stresie urazowym. Przebieg. Podatność.
Zaburzenia odżywiania. wśród młodzieży.
Uzależnienia substancjalne i behawioralne. Teoretyczne modele uzależnienia. Przebieg procesu uzależnienia.
Wykłady – wykład konwencjonalny, konwersatoryjny.
Ćwiczenia: praca z tekstem, praca w grupach, prezentacje multimedialne, dyskusja, analiza przypadku.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładów - to pozytywna ocena z egzaminu pisemnego (na ocenę pozytywną wymagane jest minimum 50% prawidłowych odpowiedzi.
Na ocenę z ćwiczeń składa się aktywność na zajęciach oraz ocena z kolokwium/prezentacji.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z wykładów i ćwiczeń.
Cierpiałkowska L., Psychopatologia , 2010.
Cierpiałkowska L., Sęk H. (2016) Psychologia kliniczna. PWN
Kendall P., Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk 2004.
Grzegorzewska I. Cierpiałkowska L. Uzależnienia behawioralne, Warszawa PWN.
Grzegorzewska I. Cierpiałkowska L. Borkowska A. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa PWN
James B. (2003). Leczenie dzieci po urazach psychicznych. Warszawa: PARPA.
Meyer R. (2003), Psychopatologia. Jeden przypadek- wiele teorii, Sopot: GWP.
Rosenhan D., Seligman M., Walker E. Psychopatologia. Poznań 2020.
Cierpiałkowska L. Grzegorzewska I. (2018) Dzieci alkoholików z perspektywy rozwojowej i klinicznej. Poznań Wydawnictwo UAM.
Dudek B. ,Zaburzenia po stresie postraumatycznym, Gdańsk 2002.
O’Connor R., SheehyN.,Zrozumieć samobójcę, Gdańsk 2001.
RachmanS. ,Zaburzenia lękowe, Gdańsk 2001.
Yapko M., Kiedy życie boli: zalecenia w leczeniu depresji, Gdańsk 2000.
Zmodyfikowane przez dr Anna Mróz (ostatnia modyfikacja: 14-04-2021 16:55)