SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia kliniczna i psychopatologia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia kliniczna i psychopatologia
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSPM-PKiP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jerzy Herberger
  • dr Anna Mróz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu psychologii klinicznej i psychopatologii,  wyjaśnienie mechanizmów psychologicznych warunkujących powstanie zaburzeń psychicznych, poszerzenie wiedzy i umiejętności z zakresu interwencji i pomocy.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Wykład:

Norma psychologiczna. Pojęcie normy. Definicje nienormalności. Pojęcie zdrowia psychicznego.

Klasyfikacja zaburzeń. Wyjaśnianie zaburzeń psychicznych w różnych koncepcjach psychologicznych. Podejście psychodynamiczne. Podejście poznawczo-behawioralne. Podejście biologiczne. Psychologia humanistyczna.

Zaburzenia osobowości (rodzaje zaburzeń osobowości, przyczyny i mechanizm ich powstawania).

Zaburzenia psychotyczne.

Zaburzenia nastroju, depresja: objawy, mechanizmy cierpienia w depresji, przyczyny depresji, rodzaje depresji,

Ćwiczenia:

Psychopatologia rozwojowa. Rola rodziny.

Zaburzenia pourazowe u dzieci.

Zaburzenia lękowe: Lęk separacyjny z odmową chodzenia do szkoły,  zaburzenia obsesyjno- kompulsywne. 

PTSD. Charakterystyka zaburzeń po stresie urazowym. Przebieg. Podatność.

Zaburzenia odżywiania. wśród młodzieży.

Uzależnienia substancjalne i behawioralne.  Teoretyczne modele uzależnienia. Przebieg procesu uzależnienia.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny, konwersatoryjny.

Ćwiczenia: praca z  tekstem, praca w grupach, prezentacje multimedialne, dyskusja, analiza przypadku. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów - to pozytywna ocena z egzaminu pisemnego (na ocenę pozytywną wymagane jest minimum 50% prawidłowych odpowiedzi.

Na ocenę z ćwiczeń składa się aktywność na zajęciach oraz ocena z kolokwium/prezentacji.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z wykładów i ćwiczeń.

 

Literatura podstawowa

Cierpiałkowska L., Psychopatologia , 2010.

Cierpiałkowska L., Sęk H. (2016) Psychologia kliniczna. PWN

Kendall P., Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk 2004.

Grzegorzewska I. Cierpiałkowska L. Uzależnienia behawioralne, Warszawa PWN. 

Grzegorzewska I. Cierpiałkowska L. Borkowska A. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa PWN

James B. (2003). Leczenie dzieci po urazach psychicznych. Warszawa: PARPA.

Meyer R. (2003), Psychopatologia. Jeden przypadek- wiele teorii, Sopot: GWP.

Rosenhan D., Seligman M., Walker E. Psychopatologia. Poznań 2020.

Literatura uzupełniająca

Cierpiałkowska L. Grzegorzewska I. (2018) Dzieci alkoholików z perspektywy rozwojowej i klinicznej. Poznań Wydawnictwo UAM.

 Dudek B. ,Zaburzenia po stresie postraumatycznym, Gdańsk 2002.

 O’Connor R., SheehyN.,Zrozumieć samobójcę, Gdańsk 2001.

 RachmanS. ,Zaburzenia lękowe, Gdańsk 2001.

 Yapko M., Kiedy życie boli: zalecenia w leczeniu depresji, Gdańsk 2000.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anna Mróz (ostatnia modyfikacja: 14-04-2021 16:55)