SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Integracja społeczna grupy rówieśników |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-ISGR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 20 | 1,33 | 12 | 0,8 | Zaliczenie na ocenę |
Poznanie przez studentów uwarunkowań społecznego funkcjonowania dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku przedszkolnym oraz szkolnym, a także mechanizmów praktyk wykluczających. Poznanie przez studentów wybranych metod badania sytuacji społecznej dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Nabycie przez studentów umiejętności opracowania programów wychowawczo-profilaktycznych pod kątem wspomagania procesu społecznej integracji dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Znajomość specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz podstaw spostrzegania społecznego z zakresu psychologii społecznej.
Konwersatorium
1) Uwarunkowania praktyk wykluczających w grupie przedszkolnej oraz klasie szkolnej dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 2) Integracja społeczna - istota, wyznaczniki, uwarunkowania oraz metody i techniki diagnostyczne. 3) Grupa rówieśnicza i zadaniowa jako środowisko funkcjonowania uczniów. 4) Programy wychowawczo-profilaktyczne ukierunkowanie na eliminowanie praktyk wykluczających oraz wspomaganie procesu społecznej integracji dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z wykorzystaniem: a) pedagogiki zabawy, b) perspektywy life- span, c) uczenia się we współpracy.
Praca z tekstem, pokaz, praca z grupie.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Kolokwium z treści zajęć. Kryteria ocen: niedostateczna (do 60 %); dostateczna (61-75%); dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%). Projekt obejmujący diagnozę sytuacji społecznej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz wspieranie procesu społecznej integracji.
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 10-04-2021 10:37)