SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Seminarium magisterskie 1 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Seminarium magisterskie 1
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-SM1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Seminarium 30 2 18 1,2 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

 

Zapoznanie z celami studiowania literatury przedmiotu. Zapoznanie z warsztatem pisarskim badacza. Poszerzenie wiedzy z wybranego obszaru studiowanej specjalności. Kształtowanie umiejętności pisania tekstu naukowego .

Wymagania wstępne

Podstawy wiedzy z pedagogiki, metodologii badań pedagogicznych i z zakresu studiowanej specjalności.

Zakres tematyczny

 

  1. Specyfika studiów nad literaturą przedmiotu
  2.  Zasady i rodzaje poznania naukowego. Poznawanie piśmiennictwa specjalistycznego .
  3. Problemowe tezy z literatury przedmiotu. Metody studiów nad literaturą przedmiotu.
  4.  Wyjaśnienie stanu wiedzy o przedmiocie studiów. Funkcje teorii pedagogicznych.
  5.  Analiza tekstów specjalistycznych. Interpretacja publikacji naukowych. Uogólnianie danych ze studiów literatury.
  6.  Ustalenie tematu pracy magisterskiej.
  7.  Warsztat pisarski nauczyciela – badacza.
  8. Technika pisania pracy dyplomowej (język, przypisy, spis treści, bibliografia, tytuły rozdziałów, itd.).

Metody kształcenia

Praca z tekstem, praca w grupach, ćwiczenia praktyczne. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Napisanie spisu treści oraz fragmentu części teoretycznej pracy. 

Literatura podstawowa

 

  1. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2000.
  2. Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Warszawa 2000.
  3. Palka S., Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej, Kraków 2018. 
  4. Pilch T., T, Bauman, Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2010.
  5. Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, Warszawa 1977.

 

 

Literatura uzupełniająca

 

  1. Babbie E., Podstawy badań społecznych, Warszawa 2008. 
  2. Duraj-Nowakowa K., Studiowanie literatury przedmiotu, Kraków 2002.
  3. Gnitecki J., Wstęp do metod badań w naukach pedagogicznych, Poznań 1999.
  4. Metody badań jakościowych, tom 1, 2, red. N.K. Denzin, Y.S. Lincoln, Warszawa 2010.
  5. Rzeźnicka-Krupa J., Niepełnosprawność i świat społeczny. Szkice metodologiczne, Kraków 2009. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 10-04-2021 10:52)