SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka edukacji uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną I |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-MNL2 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest warsztatowe przygotowanie studenta do efektywnej i racjonalnej edukacji dziecka niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu głębszym (umiarkowanym i znacznym) w placówkach oświatowych poprzez zapoznanie go z Podstawą Programową (cele i treści kształcenia oraz wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębszym na I etapie edukacji), z zagadnieniami dotyczącymi metod, form i zasad edukacji obowiązujących na I etapie edukacji.
Podstawy pedagogiki specjalnej, podstawy teoretyczne rewalidacji, podstawy dydaktyki specjalnej, podstawy oligofrenopedagogiki.
Konwersatorium:
1) Podstawy prawne kształcenia i wychowania uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną na I etapie edukacyjnym. 2) Podstawa Programowa dla uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną (cele oraz treści kształcenia i wychowania uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualna na I etapie edukacji). 3) Zasady kształcenia i wychowania uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualna na I etapie edukacji. 4) Dostosowanie procesu kształcenia i wychowania do indywidualnych potrzeb i możliwości młodszych uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. 5) Założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. 6) Planowanie procesu kształcenia i wychowania młodszych uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną; etapy procesu kształcenia. 7) Typy, rodzaje i budowa zajęć edukacyjnych. 8) Metody i formy pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. 9) Środki dydaktyczne stosowane w pracy edukacyjno-terapeutycznej. 10) Opracowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębszym oraz serii konspektów zajęć z wykorzystaniem odpowiednich metod, form i środków dydaktycznych.
Konwersatorium:
Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda działań praktycznych, metoda projektu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Konwersatorium:
Średnia arytmetyczna ocen z: aktywnego udziału w zajęciach, opracowanego indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego i konspektów zajęć edukacyjno-terapeutycznych oraz kolokwium z problematyki konwersatorium (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% db, 60% dst).
Ocena końcowa:
Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatorium.
1. Brauner A.i F., Postępowanie wychowawcze w upośledzeniu umysłowym, Warszawa 1995.
2. Klaczak M., Majewicz P., Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Kraków 2006.
3. Naprawa R., Tanajewska A., Korzeniewska E., Gotowi do startu. Program edukacji i wychowania dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, Gdańsk 2012.
4. Piszczek M., Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym. Część I, Warszawa 2001.
5. Podstawa Programowa dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.
1. Kielin J., Krok po kroku, Gdańsk 2012.
2. Kosińska A., Polak A., Uczę metodą ośrodków pracy, Warszawa 2007.
3. Niepełnosprawność intelektualna, red. T. Pietras, P. Gałecki, K. Bobińska, Wrocław 2012.
4. Olechnowicz H., Wychowanie i nauczanie głębiej upośledzonych umysłowo, Warszawa 1979.
5. Polkowska I., Praca rewalidacyjna z dzieckiem upośledzonym umysłowo w szkole życia, Warszawa 1999.
6. Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym, red. M. Piszczek, Warszawa 2001.
7. Tkaczyk G., Metodyka nauczania i wychowania początkowego w szkole specjalnej, Lublin 2014.
8. Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym, red. J. Pilecki, Kraków 1999.
Konwersatorium:
Średnia arytmetyczna ocen z: aktywnego udziału w zajęciach, opracowanego indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego i konspektów zajęć edukacyjno-terapeutycznych oraz kolokwium z problematyki konwersatorium (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% db, 60% dst).
Ocena końcowa:
Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatorium.
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 28-04-2021 13:38)